Učitelj

241

гадндет, јер медецина вели, да посластице код деце сачињавају органску потребу; с тога ваља чак и при лИшавању ученика посластице увек постављати питање: да ли иста каштига, шкоди учениковом здрављу # Па ако је и могуће лишити ученика посластице, то и тада се треба ограничавати само на сасвим излишне. У овом погледу много су умесније каштиге, које лишавају ученика извесна права Не давати ученику учашће у општим и интересантним играма или раду, само ако то није на уштрб наставе, на пр. кад несташко узнемирава суседе п смета општем певању. онда се може таквом упенику. забранити да пева. . ;

Врло се често дешава да учитељ после прве примедбе и поновљеног несташлука шаље ученика, из разреда да стоји у ходнику пред разредним вратима. Ова је казна са свим несправдана. јер посланом ученику из разреда, одузима се могућност да слуша опште предавање, а у исто време ученик се налази без надзора и рада, с тога, се врло често дешава да ученик без дозволе оде из школе, или остане у ходнику па усљед досадног времена измишљива и чини такве комедије, због којих се казна претвара у весело провођење времена, па зато ће се такав ученији други пут постарати да заслужи сличну казну, како би га опет послали из разреда. И овде је много умеснија каштига, којом се ученик премешта с једног места на друго, особито у случајевима , када учитељ примећава да два или више суседа често међу собом шаопућу за време предавања, или један од другог преписују општи задатак одређен за време часа (што је најобичније у више разредним_. школама). Овде учитељ премештањем п раздвајањем таквих ученика, прекраћује сваки разговлр и преписивање. Виши степен ове каштиге сачињава премештање ученика на оделито.и од осталих ученика улаљено место. Ова се каштига употребљава. само тада, кад на пр. неки ученик непрестаним брбљањем смета другом ученицима,