Učitelj

316

Намеће нам се питање: Па како, и чиме то, да се све постигне 2...

Ево чиме:

1. Настава из цртања, према новоме програму , треба да је по свима разредима заступљена са више часова него што је данас.

9, Предмети за цотање не би смели бити какви полигони, какви углови са најстрожијом правилношћу ; већ би предмети за цртањо морали бити они, који због своје „лепоте“ или због своје нарочите практичне вредности, обраћају пажњу дечију, те су их деца услед објашњења учитељева заволела пи предала се њиховом посматрању и прецртавању. Ово би у много већој мери требало да важи у старијим разредима основне школе.

3. Према овоме, веома би нужно било израдити што пре збирку таквих слика и поделити их на поједине разреде. Уза збирку слика, морало би постојати и кратко упуство за учитеље а опет нарочите цртанке за ученике.

4. Појмљиво је, да наставници у опште, морају скроз познавати бар понајглавнија правила из цртања.

Ето, оваким би се путем још од самога почетка, могли дати лепши и трајнији основи самоме цртању, на чијим се основама могу у будућности дозиђавати оне културне тековине, са којима ми у данашње доба веома оскудевамо, али без којих не бисмо могли опстати у будућности као чиста јединица за се.

Обративши оволику пажњу овој васпитној грани, прелазио на, други васпитни чинилац, који не мање игра тако исто знатну и величанствену улогу у карактеру и духу нашега народа ато друго, у пуној мери васпитно, средство, јесте: певање. !

И. Певање.

„Певање је у самој ствари као и цртање, вештина. Њу треба обрађивати, па тек тако обрађеној и усавршеној измерити ону неизмерну корист, коју она има у погледу општег народног образовања и васпитања. И ова васпатна грана заведена је по нашим основним школама, али не баш од најдавнијег времена. У записама старијих програма наших, не налази се нигде, где се даје ма '" каква важност световном — пародном — певању. Ова васпитна грана, била је само концентрисана на црквенске песме, од којих се ни дан данас не може да избави. То је ваљ'да и био понајприроднији узрок, те је и школа тако код нас привезана за цркву, да је до скора ематраху као њено пасторче.

Настава из певања у основној школи, без сваке сумње, мора имати у толикој мери претежан утицај на васпитање и образовање