Učitelj
ДЕКЛАМОВАЊЕ У ОСПОВНОЈ ШКОЛИ.
ал
У програм изучавања српског језика у основној школи увршћено је и декламовање. Но њему се за сада у опште слаба пажња поклања. Томе има два главна узрока: |) општа оптерећеност основне школе предметима и програмом, због чега и највреднији и најсавеснији радник мора много што шта прелазити површно, јер се од њега тражи да уради много; п 2) у много случајева неразумевање праве цељи, ради које је декламовање у програм стављено. Ова се примедба тиче на првом месту самих наставника; но ми из искуства знамо, да и већина годишњих надзорника или не појима значај ове гране српског језика или је пренебрегава. Да је тако знамо отуда. што они декламовање не сматрају као потребу за изучавање језика и духа народног, већ као неки луксуз и параду; с тога обично и не траже да се декламује кад је томе време и место —- при испитивању из срп. језика, него тек на завршетку целог испита. — Према томе није чудно, што и наставници поред сувишног посла, који им је натоварен, олабаве у ономе, ушто се на испиту
_ слабо тражи». 5
Ми знамо и добро имамо на уму, да јекод нас настава тако рећи тек из повоја изашла; да много које шта још није рашчишћено и утврђено; и да према томе у досадашњици не треба ни у декламовању неку велику тачност истраживати. Али нам света дужност, којом се бавимо, налаже, да из дана у дан све по могућству поправљамо и удешавамо тако, како ће омладина од нашег труда односити што више трајне користи; па с тога смо ради, да се истакнутим питањем мало позабавимо.
Добрим избором и ваљаним предавањем декламације у школи постижу се ове цељи:
1. ученици се навикну на правилан изговор речи, употребљујући само оне нагласке (гласоударе, акцентеј, који су у народном књижевном језику усвојени. Тим се начином постизава у говору једнакост и сузбија провинцијализам, кога има у свима крајевима. У овоме погледу декламовање је од велике вадсности нарочито.