Učitelj

ЕВРОПСКЕ ШХОЛЕ ПО ОПИСУ АМЕРИКАНЦА КЛЕМА 11

слободној природи и да најбољи у хигијенском погледу уџбени заводи нису у стању да надокнаде штету, која произлази од ду- | гог седења на једном месту;

9. Да ограничење времена које се проводи у школи јесте једино средство да се ослаби и умањи ово зло. 57

Хигијена, у колико можемо о том судити, учинила је до сада све, што је било у њеној власти. Борба са школским болестима мора сада потицати од педагога. Лекари су увек готови помоћи им у томе. Слободно кретање на слободном ваздуху неизоставно је потребно деци. Варошка омладина, неће више слабити и опадати, кад учитеље почну помагати лекари“).

Сб руског М. М. Протић.

А ве ит

ЕВРОПСКЕ ШКОЛЕ ПО ОПИСУ АМЕРИКАНЦА КЛЕМА

(Јабегла ова] Едисаћол егјев К]етл. Еагорегал. З5ећоос1а. Меч Уотк 1890).

о

У тој су књизи изложена посматрања и утисцн, што их је аутор стекао, обилазећи европске школе у зиму 1887. —1888. године. По пореклу Клем јо прави Немац, али као што се види из неких места у његовој књизи, он већ од двадесет година живи у Америци, те је давно постао америчким грађанином, и сматра Сједињене Државе као своју отаџбину. У току свога дугогодишњег боравка у Америци, Клем се до си- ( _тница упознао са стањем школства у Сједињеним Државама, тим лакше што је и сам учитељ. Сем тога, својим путовањем

1) Да ли ће и после ових пајновијих ресултата испитивања на пољу школске хигијене наши надлежни задржати у снази и даље код нас она чудновата «Правила о грађењу и

намештају школском“, по којима ни најмање местанце не може имати у својој средини

школу, док не подигне колосалну зграду од 50—100.000 дин., и ако, можда, оно цело са свом имовином својом и својих грађана толико не вреди — показаће нам најскорија будућност. Ми држимо, да је много прече и корисвијешто пре изменити некоје наше унутрашње школске прилике, па ма радили и у јевтинијим зградама, него сатирати омладину преоптерећеношћу и радом у затвореним дворницама, а чекати спаса од великих н пространих школе

ских зграда! — Уредн.