Učitelj

152 ЕВРОПСКЕ ШКОЛЕ ПО ОПИСУ АМЕРИКАНЦА КЛЕМА

по разним државама из Савеза, он се упознао и са појединим обласним школама. У Северним Америчким Дужавама, свака поједина државица са свим самостално уређује своје школе; ту вема централне управе, која би руководила наставом; нема ту ни једноликих програма, па се чак не тражи ни једнако спрема. за оне, који се желе одати учитељској професији. Вашингтонски Вигеам о! Ед4исаноп занима се у главном статистиком народног образовања. На тај начим Клем је био добро припремљен за путовање по Европи, и имао је су чим упоређивати европске школе. Описујући прегледане школе у Европи, Клем непрестано има у виду своје америчке саотачаственике, и вазда повлачи паралелу између школа. Старога и Новога Света. Услед тога, читајући Клемову књигу, човек се упознаје не само са европском већ и са америчком школом, — с овом, разуме се, утолико уколико се она подудара са европском школом. Клем је у главном проучавао германску школу, поклањајући при

том највећу пажњу пруској школи; много је мање проучио на-

родно образовање у Француској; аустријске школе прегледао је само у Бечу; у Швајцарској походио је школе само у три града, и са свим разочаран у својим очекивањима, није хтео продужити своја посматрања у земљи, где се, као у домовини Песталоцијевој, надао да ће у том погледу наћи много више чега поучнога

Клем је у главном проучио почетно обравовањо, п само је по каткад посећавао гимнасије, џа и то у местима, где би се и иначе морао позабавити. Он се у Америци свикао, да као најважнији део народног образовања — сматра основно образовање, које је у Америци и у неким европским државама, за ове приступно, па чак и обавезно. У осталом било јепм „другог узрока, са кога је Клем тако мало пажње обраћао на образовање по средњим школама. Посетивши неколике немачке гимнабије, Клем је дошао до уверења, да је средње образовање у Европи у опште рђаво засновано. По његовом мишљењу _ по немачким гимнаспјама млого је мање спремних наставника; _ђаци ву претрпани радом, свршава курс до краја веома Мали проценат; ради се махом само са најспособнијима, док се

већина само претура из разреда у разред, губећи се понајлак

као восак (стр. 169—170. Тако мисли Клем и о Француским ицејима, па чак их сматра и горима од немачких гимнасија,

: Г