Učitelj

ЕВРОПСКЕ ШКОЛЕ ПО ОПИСУ АМЕРИКАНЦА КЛЕМА 19

а

И сами Французи по његовом уверењу, не мисле боље о својим дицејима (стр. !02—108).

За рад изучавања народног образовања Клем је обишао главне градове у Германији, заилазио је по некад и у тишину провинцијеку, и бивао је по многим сеоским школама. Од свуда је понео најбоље утиске. Клем гевори о германским народним учитељима са највећим уважењем, и сматра их у опште много бољима од америчких; сви они добијају стручну спрему, што у Америци ретко бива; сви су савремено самостални у методима предавања, а то је отуд што над њима нема непосредног месног надзора, који би се непрестано пачао у њихов посао. У Америци зна против свуда постоји такав месни надзор, јер не само свака државица, него чак и поједини њени крајеви — грофовије, па и већи градови“, самостално организују и надгледају своје школе. Најзад ваља имати на уму и то, да је народно образовање у Америци, махом у рукама женскиња, које по мишљењу Клемову — ваљда је еклона да врши без поговора и најситније захтеве и наређења школског инспектора само, ако је то човек иоле енергичан и заузимљив.

Клем тако исто говори о великом поштовању са којим се предусретају учитељи у Германији, и о њиховом упливу, нарочито по селима. Он у томе погледу приписује огроман значај сталности положаја учитељева, који може изгубити своје место само у случају јавне небрежљивости у својој дужности. «Борба политичких партија не дотиче се својим валима школе, као што то редовно бива у Америци» вели Клем, те за то амерички учитељ народни никад не може рачунати на сталност свога положаја. Германски учитељ, уздајући се у сталност положаја, почиње се одмах стално везивати за своје место; украшава колико може свој стан, прибира мало по мало своју библиотеку, одаје се вртарству, екеномији и т. д. за то у свакој германској школи, како по градовима тако и по селима можете увек наћи школску књижницу и — како Клем то зове — „школски музеј“, састављен из помоћних средстава за, предавање природних наука, географије, и т. д. Ни налик чега на то, вели Клем, не ћете наћи у Америци, где су сеоске школе до крајности оскудне у помоћним средствима, нарочито у јужним државицама. По неке ствари за музеј, као на пр. најпростије Физичке апарате учитељ сам гради, неке добија у размену из: