Učitelj

НАЈБОЉИ СПОМЕНИК 17

просветни, који ће светлети и бити на углед свему народу српскоме.') 1: . Ми желимо дакле, ми тражимо, да држава српска узме на се иницијативу за подизање овакога споменика, и да учини, да се што пре на огњишту Вукову, које се одавно угасило, ускоро засветли видело науке и огњиште просвете српске. Јер је срамота за нас данас, да Вуково место рођења нема школе, нема места за ширење књиге и лепе писмености српске, коју је он створио.

За то тражимо: да држава наша одреди једну комисију, у којој би био један лекар, један инжињер и који педагог, па да она изиђе на лице места и извиди све што је потребно за, подизање оваквога једнога споменика.) Ваља узети обећања манастира Троноше и Тршићана, па све друго, што још потребује, додати из државне касе, и постарати се, да се овај монуменат што пре доврши, у славу Вукову, а на понос народа српскога. и Краљевине његове. |

Селу се не може оставити ова ствар. јер оно не може да је изведе како ваља, и јер то му не би било признање народно и државно што нам је дало Вука. пе

И уређењу њеном ваља поклонити особите бриге и старања. Она мора да буде школа за углед. За то ваља учинити све, те да њено уређење и споља и изнутра буде онако, како ми

1) Ове године био сам надзорник основних школа у округу подринскоме. Том приликом нисам могао пропустити а да не видим и село Тршић и манастир Троношу, где је Вук књигу учио. И тамо сам чуо исту ову жељу. Г. Тихон, игуман манастира Троноше, казивао ми је, да они и раде на томе. Манастир обећава сву грађу из своје шуме, а село земљиште, камен и обдржавање школе. Од државе би очекивали само да изради план и ла за руке.

2) Ова би комисија могла у главноме да извиди и реши ово: да ли би ваљадо подићи школу баш на ономе месту, где је била кућа Вукова, где се он родио“ Јер је оно на крај села, већ под планину. Или би школу ваљало подићи на сред села, на средокраћи, на најзгоднијем месту, а онамо подићи какви белегд У овом случају ваљало би ово место изабрати.

Г. М. Ђ. Милићевић мисли, да би школу требало подићи у Троноши, где је Вук учио. И то је лепа мисао. Но у томе случају та би школа морала да буде интернат, јер је манастир далеко од села, у шуми, те деца не би могла да иду својим кућама и долазе у школу. Комисија би имала у исто време да одлучи и о овоме и да цело издржавање школе осигура и цео живот њен уреди тако, како ће она доиста бити углед не само по облику зграде но и по једрини унутрашњега рада њенога, наставнога и васпитнога.

УЧИТЕЉ 2