Učitelj

РАД УЧИТЕЉСКЕ СКУПШТИНЕ 55

требним стварима у њој, и деца, која се у тој школској згради уче, и учи тељ. Ово су три чињенице нераздвојне. Једна без друге не може да опетане; једна без друге не вреди ништа. Али свака од ових чињеница има у себи нечега што омета напредак основ. наставе. Ето на то ћу вам обратити.

пажњу.

Т Школске зграде.

(ве зграде, како оне које се праве искључиво за обитавање поро-

дица, и оне, које се праве за разне друге циљеве : за војску, за разне радионице, Фабрике итд. тако и зграде, које се зову школе, морају се правити тако да потпуно одговарају оној задаћи ради које се и граде.

Зграде у којима су смештене данашње основне школе, истина нису опакве какве су биле некада, пре 20 и више година. Али п данашње зграде, у већини случајева, не одговарају ни у колико захтевима данашње основне школе. Нити су такве зграде заузеле онолики простор, колики захтева. овај број деце, који се редовно сваке године школује; нити су заузеле потребну висину, довољно светлости; нити су на такоме месту, које би одговарало не само потребама. учитеља и деце, но и потребама саме околине, самога места у коме је школа.

Последице оваквих особина наших школа у већини случајева по све су штетне, у првом реду за правилан и злрав организам наших ђака, у другом реду за учитеља. Кад је овако стање ствари, и кад се правилно и праведно цене зле последице, које услед овога долазе, зар нисмо у првом реду дужни да свим својим силама, и ако маленим, ипак стално порадимо и даље да се овим злим последицама стане што пре на пут, Нисмо ле дужни да својим стеченим ауторитетом у држави и општини, као и изазваним и сталним потребама самога места учинимо од наше стране онолико и онако како нам сам позив то заповеда, и како. нам је у томе питању света дужност да ђацима, тим будућим грађанима помогнемо, те да једном и наша отаџбина види школске зграде такве какве су у другом свету.

Поред здравствених разлога, који се захтевају неминовно и неумитно од свакога места, да школске зграде одговарају задаћи ради које сени граде, још су ту и педагошки разлози. А ти педагошки разлози сви су подједнако важни тако, да не смемо за неке разлоге рећи ови су претежнији и важнији, а за друге да су од мање вредности. И ако је овако, ипак ја вам не могу изнети све те разлога, јер и није то мени главан циљ. Ја ћу вам указати прстом само на оне разлоге, од којих зависи напредак или назадак саме наставе, испуњавајући радом прописани програм, и од којих зависи и лично усавршавање самих наставника.

Рекосмо да школска зграда треба да одговори захтевима хигијенским, Али ако се само на ове захтеве пази, у колико се добија тиме у здрав“ ственом погледу код деце и учитеља, у толико се губе педагошки обзири и захтеви као и сам напредак наставе и лично усавршавање учитеља. Ако су у једној школи испуњени сви захтеви и прописи хигијенски, а није испуњен ни један захтев ни пропис педагошки: н. пр. да свака школа, било