Učitelj

5 УЧИТЕЉСКО УДРУЖЕЊЕ

да је она подељена или не, било да је сеоска или варошка, да припада онпштинама, које имају 200 или 1000 глава пореских — има и једну собу у којој ће се искључиво чувати не само званична акта, архива, но и ова помоћна срества за наставу, да је та соба кабинет учитељев, је ли онда шк. зграда удешена како треба 2 Овакву собу данас замењује у многим школама орман, у многим ни тога нема, но место тога ту је једина Фиока учи-

тељевог стола, И кад се дотерало до тога, да кабинет учитељев замени орман "или столска фиока, онда зар је чудо што поједини предмети нису допуњени оним помоћним срествима школским без којих основна школа не сме нити може бити% Зар је чудо што ћемотеку стотој школи наћи потпуну збирку оних ископа — минерала, који се уче у нашој школи, а из наше су бар околине или се налазе и у нашој отаџбини; Зар пада прекор на учитеља, што у своме кабинету нема ни једне пуњене тице, о којима деца уче, као што нема ни збирке гнизда њихових; Зар да вамеримо и онима учитељима, који немају у своме кабинету ни збирку гљива; Дотле, док у нашој основној школи кабинет учитељев замењује орман или сголска Фиока без браве и кључа, дотле не може пасти прекор на нас.

Деца наша, васпитаници нашли, ако морају да уче неке Физичке појаве без справа, да посматрају и уче животиње и тице на сликама, отровне гљиве и неотровне такође на сликама, минерале неке на неким сличним

минералима, а вађење руда и минерала и без слика, као и звиждање брзе локомбтиве жељезничке — опростиће нам јер ће доцније видети да сва та, · помоћна срества нисмо могли да чувамо у столској Фиоци,и ако смо имали пуно добре воље како за њихов напредак тако и за наше лично усавршавање. Као год што ће нам опростити за ове ствари, исто тако опростиће _ нам што нисмо до сада у свима школама, Шрајберове слике заменили по_себним великим сликама за сваку јединицу из зоологије, која се учи у основној школи; опростиће нам што нисмо ни једно наставно учило ва рачун, српски језик, познавање околине, цртања итд. бар допунили или у неколико изменили и дотерали за наше прилике и на боље уса"вршили, како би деци што на бољи, угоднији и очигледнији начин суштину | саме ствари, о којој се води реч, приказали, те тиме деца да добију што тачнију и природнију слику онога, чему се уче.

П. Ђаци.

Деца по рођењу своме разликују се и по Физичким својим особинамл, _као и по духовним. Нека се рађају и расту болешљива, слабуњава и врло " нежне природе, али способна за духовно развиће у свима правцима. Друга пак деца јачег су физичког састава, али мање примљива за духовно развиће. Како према једнима тако и према другима дужни смо да удешавамо наше · настављање и васпитање. Али деца се не рађају са таким неким злим и рђавим особинама да личе на ђаволе, нити се пак рађају са таким ду"жовним особинама да личе на анђеле, Истина, оно наше ненастављање и свакојако, а може се рећи и никакво васпитавање од 9. доб. године, тако