Učitelj

б НАЈНОВИЈИ РЕСУЛТАТИ ИСПИТИВАЊА НА ПОЉУ ШКОЛСКЕ ХИГИЈЕНЕ

Од 9—10 година 159, кратковидих

« [3—14 : 39 « « 17—418 « 59") « Преко 18 Х 63", «

Ови ужасни бројеви, на жалост, чине на обичне људе много слабији утисак, него на очне лекаре. Огромна већина људи навикнута је већ да гледа на школску кратковидост, као на неизоставно и неизбежно зло, и мисли да наочари потпуно надокнађују тај недостатак.

Наравно, има кратковидости и у тако слабом ступњу, да она не причињава болеснику велике штете. Што се пак тиче кратковидости у вишем ступњу, то за њу потпуно вреде речи недавно умрлог знаменитог Дондерса: «кратковиде очи јесу болесне очи», јер њихово храњење бива слабије, судовњача, постаје тања, крвни судови њени претрпе промену, и у ресултату се јавља чести излив крви, уништење мрежњаче и, у опште, најтежа страдања, која бацају органе вида у врло озбиљне опасности. У сваком упутству офталмологије (наука о очима), "ако само оно стоји на висини науке, можемо наћи потврде овоме. Ову истину знају добро сви лекари, њу су проповедали, ва послетку, и у популарним лекцијама, и распростирали је путем штампе.

По томе, једном утврђени Факат, да наше и по свима хигијенским правилима подигнуте школске зграде нису дале никаква ресултата за смањење школске кратковидости, мора. поново покренути лекаре у дневној штампи против овога зла. При том треба поменути да кратковидост, појављујући се већ у _ основним варошким школама, значајно напредује у вишим школским заводима, док се у сеоским школама она налази једва код. 17, ученика. Овај Факат објашњава све и доводи к овоме закључку: да школске зграде, које не одговарају хигијенским захте_вима, мање утичу на развиће кратковидости, кад се деца врло мало или ни мало не занимају ван школе, него могу слободно. трчаги и играти се по сввжем ваздуху; с друге стране, у нај_боље удешеним школским учионицама, појављује се у јачој мери ширење кратковидости, кад ученици у њима седе веома дуго. и, сем тога, оптерете се домаћим задацима, ноји их 'нагоне да се и код кућа удубе седећи над књигом — кад, дакле,

- 4