Učitelj

ДЕЧИЈЕ ИГОРЕ 495

3) игре су радње, треба да се покажу и виде, а показати може само учитељ или старији другови неуке деце и онда шта ће књига; Вештина, «се не учи из књиге.

4) у игри се деца упознаду, ослободе се и спријатеље, а зар ће смети ући у играчко друштво дете, које је игру научило по књизи и зар се неће покорити начину игре, којим његови другови играју, а своју научену игру заборавити.

5) зар се јунаштво, издржљивост, окретност, брзина, веселост, шала и др. учи из књиге, а не из игре2

6) недопуштено је и непедагошки морити децу у једно исто време с више духовних радња, јер од познавања слова па до извођења игре врше се ове радње: читање, памћење, мишљење, асоцијација представа, машта и извођење у практици. Ово је врло тешка духовна гимнастика, која би у старијим разредима и могла по некад да буде: задатак.

7) што смо уверени, да неће ни једно дете поиграти, ако из ових књига научи играти, јер није на сигурним ногама.

8) да ли би писци по простом опису и уз слике могли научити играти немачке или н. пр. какве океанске игре 2

9) свака је игра један сувопарни опис, пун разних радња и епизода, из кога треба у памети створити једну слику. Има игара са грдно млого радња, па кад је тешко човеку, да о каквој игри створи слику у својој памети, терати децу да то чине, био би прави педагошки анахронизам.

10) описи игара су сувопарни, те их деца неће моћи читати а ни разумети. 11) дечје игре нису каква систематисана наука, коју деца треба да знају у животу, већ су оне средство за развијање тела и душевних моћи у младости. Шта ће онда уџбеник, кад се ту ништа не мора да памти, јер се увек нађе по један играч, да игру репродукује. И иначе се игре врло добро памте.

19) ако би, случајно, које дете научило игру по књизи, уверен сам да ће њих 5 играча сваки друкчије разумети исту, те ће ипак један играч или учитељ игру морати показати, да не би дошло до сукоба и до несугласица, јер ће и различитих књига бити.

13) ако дете прочита опис на часу, неће га упамтити, па што онда везати дете за књигу после часа и зашто не дати, да природа која је нагла у задовољство и развиће, добије слободне одушке.

14) несме се овом књигом дати прилике тромој и стидљивој деци да играју у собама, те да бегају од друштва, а овим шкоде и своме здрављу и карактеру.

15) није умесно подједнако играње игара у свој земљи, а томе се иде на руку овим књигама. И нови програм поред осталога препоручује детаљно познавање округа у ком је "школа.

16) зар је мало књига за децу и уџбеника, којима су деца. оптерећена, па им још и овај непотребан додати 2