Učitelj

У 3 АВИ ФА ЈУ 541

пе И ______.нн________________________

ликим интересима својих једноверника, свога народа, и још већим циљевима: благу целог човечанства. |

Још пре него што настадоше гоњења, он, слутећи догађаје који се спремаху, написао је «Опомене против искушења антинрста» (Ргаетопшопев ад уегзив АппећичеНапаг ведисПопев)— дело, које није штампано, већ је умножавано само путем преписивања. А за време сама прогонства написао је ова дела:

а) «Мисли о хришћанском савршенству" (Ргепмајоуале 0 докопајогн кгевјапске), у Прагу 1622 — где он учи, да се то савршенство састоји у богоугодним делима и у страдању за опште добро;

6) «Град непредобитни име Господње» (Хедођњејту ћгад фпепо Ногрофпоуо), у Прагу исте године штампано и по соп– ственој прибелешци Коменскога свршено на дан изгнанства из Фулнека. (10. Октобра 1622). А кад немачка влада 1694. позва, Гос. Жеротинског, да «братственицима» више не даје заштите, онда он објави још ове списе за утеху гоњеној браћи:

в) «О сиротињству" (О зрође), то јест, 0 губитку малих пријатеља, заштитника и добротвора, — по више пута штампано на чешком и на пољском језику; за тим

г) «Дубина безбедности" (Шаба, Бехреспови , која се у свим вртлозима људског живота може наћи само у Богу, као средишту света.

Ну сви ови списи утехе“) падају у присенак, поред једнога, алегориског састава, који је Коменски написао године 1623. у своме скровишту у Браниграду на Орлици, а под шумском стеном, званом Клопоти, где и данас на њега подсећа прост споменик Овом спису који се сматра као бисер прозаичне књиевности чешки) и који је Коменски посветио своно племенитом добротвору п заштитнику, наслов ј

д) Лавиринат света. и рај срца (Бађути зубфа а гај згасе), свршен 13. декембра 1623.; најпре је изишао у Лешну 1631. а. после више пута прештампаван и на стране јевике превађан. У овом спису изложени су пишчеви Философски погледи на свет, а у облику алегориске драме. Овај поглед представља хришКански пебимизам, — убеђење о сујети људоких тежња у лавиринту овог света, из кога другог спаса нема, већ изласком К Богу, или уласком у самога себе, у рај свога срца. Истина. |

ђ) Осим наведених списа, Коменески се за време свога скровишта у близини Фулнека занимао још и тиме, да псалме Давидове стави у стихове, од чега се један примерак налази У прашкој университетској библиотеци. Пореди: «Рт. ЈА топђеј · Хоф Ј. А. Котаепзкећо > Праг КЕ стр. 8 и 140.