Učitelj

44 РУЧНИ РАД У основној школи

Да наведемо само неколико мисли ради одредбе појма о ручном раду:

1., Речима «ручни рад» означава се практично занимање у школској радионици, које се састоји у почетничкој обради дрва. метала, картона и др. грађе.

2., Ручном раду није задатак да научи занату, него да упозна ученике с азбуком Ффизичкога рада. У настави ове азбуке владају, као и у предавању свих васпитних предмета чисто васпитни циљеви.

8., Као средства, за постигнуће васпитних циљева служи курс (течај ручнога рада, који одговара способностима, и интересима ученичким и који је методички урађен.

4. Предавач ручнога рада мора бити педагошки образован човек.

5., Прве користи од наставе у ручном раду су: задовољење тежње к раду и стварању, развијање воље, и љубави к физичком раду. развијање очију, руку ит. д.

6., Начело рада, широко примењено у системи васпитања, даје чврсту основу, индустријском, запатлијском и занатлискоуметничком образовању целога. парода.

Настава ручнога рада уведена је већ у школске програме многих држава и, нема сумње, да ће ручном раду у најближој будућности бити у свему признато и право грађанства. До данас је идеја педагошког ручног рада, практично остварена у свим учитељским институтима и семинаријама у Француској, Шведској и Финској, а такође и у многим основним сеоским и градским школама. С истом енергијом а с мањим успехом, заузели су се за ручни рад и у Немачкој, Инглеској, Сев. американским сједињеним државама и осталим земљама старога и новога века.

У Финској (од 1886 год) у Француској (од 1882 Год. признат је тај предмет законом за обавезан у свим народним школама и учитељским семинаријама. Ове две државе предњаче у погледу ручнога рада, свима; једино би се још Шведска могла с њима поредити и покрај тога што у њеним школама, ручни рад није још обавезан предмет.

У Русији су се реалне и професионалне школе јавиле као протест протест против једностраности пређашње наставе ис помоћу њиховом спремало се у нашим школама, и неопазно, земљиште за ручни рад, који се шири веома брзо. За пет година примљен је ручни рад као предмет у више од 50 школа. Министарство просвете учинило је прве покушаје у петроградском учитељском институту, који је, од 1884 спремио око 40 учитеља вичних ручном раду.

мане ва а

пина се а + 1