Učitelj

748 ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ

а -- __- - а _________Н________

ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ.

она

(СВРШЕТАК)

_ Ту. Учитељ и учитељка.

До године 187! у нашим основним школама вршили су дужност учитеља и учитељица наставници, без нарочите спреме за свој учитељски посао. Најинтелигентнији учитељи били су они, који су учили нашу Велику школу, по том они, који су свршили Богословију или по 2 или три разреда ниже гимнасије. Али међу овима већи контигенат заузимали су учитељска, места они, који су свршили само основну школу. И једни и други нису улазили у учитељски посао са нарочитом спремом за исти, нити из љубави према таком племенитом задатку, као што је задатак бити учитељ деци, тим будућим грађанима, и учити их и васпитавати тако да буду као грађапи поштени и часни људи. Сви су долазили на овај посао из нужде. Први су долазили за, то. што нису имали толико материјалних средстава, као синови сиромашних родитеља, да могу свршити Велику школу. Други из истог овог узрока, или још и за то, што нису могли по свршеној Богословији да добију одмах тражену и жељену парохију, или из других канонских разлога. Трећи остављали су свој занат и улазили у школу или за то, што им занат не идо како треба, или за то, што се тамо у школи, као учитељ, не зове: само учитељ, но и господин.

Тако је то могло да буде у нашој држави. Тако је, можда, и морало бити. И сами наши државници нису онда веровали да је основна школа, са својим наставницима, завод од велике важности за напредак једне државе. Сви су државници држали да је довољно, да се у основној школи чита, без разумевања, часловац и псалтир. Да се науче и испевају црквене песме на вечерњи, јутрењу и служби. Да се са свим механички науче четири рачунске радње, без апсолутног разумевања како ОДноса и количине бројева, тако и за што се раде те четири рачунске радње, које су основ свему рачунању.

Онај наставник, који је већину својих часова, употребио на читање апостола у цркви, на одговарања на јектенија, тај је и вредио. Тога су ђачки родитељи хвалили. Њега су хвалили и свештеници. За ту хвалу сазнао је и министар просвјешченија. И он је уживао што има тако вредне, способне учитеље, који разуму задатак свој као наставника у основној школи! Такав је наставник добијао годишње по пет талијера! Доцније доби-