Učitelj

~>= сл п

ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ

жалбе учитеља на неправду, у којој ће се последњи пут са надлежног места дати ревизорима могућност да изврше правду. Данас је 1892 година. Све је по староме. Реч је одржата, јер се царска не пориче. Учитељи раде свој посао договорпо са школским одбором, управитељем и већем. Записници школских одбора су тачни и свако је решење извршено на дику и понос напретка школског. У већу се сложно и договорно ради. И некада ће записници већа послужити као богати материјал оним људима, који буду тражили: каква су деца и са каквим домаћим васпитањем долазила у школу сваке године; који су узроци таком васпитању; шта је учинила школа са таком де"цом; зашто деца и у ТУ р. не знају таблице, ни молитве, ни најнужнија правила пристојности, реда и рада ит. д. и т. Д. Ми. ћемо и даље оматрати за залишно да водимо белешке о ђачком животу и у школи и у друштву; биће нам непотребно да дангубимо око третирања важних школских питања у већу и на зборовима приватне иницијативе, као и то да све запишемо и оставимо нашим заступницима. Све је то ситап посао; нема никакве важности ни значаја; за то такав посао нико неће ни да види, а камо ли да оцењује. Није му још време. Време треба сачекати, па ће се п на тим питањима порадити. А дотле; Дотле нека иде као што иде. Нека се греши за то што се мора грешити, а други нека се жале што се морају жалити, а трећи нека то све примају, нумеришу, баце у арХиву, и онда ће статистички доказати да су грдну гомилу предмета свршили за годину дана и да имају преко 30.000 нумера !! Какав колосалан рад за једно надлежателство, које броји на раду преко 15 душа! Тиме и бране свој нерад, па веле да много раде и да не могу дићи главе од рада. А опај, који је и деловођа школског одбора, и председник већа, и учитељ у своме разреду, и одговоран за све; који треба да води непосредап падзор над наставом и редом у школи; да извршује одлуке већа; да под одговорношћу чува књижницу и архиву; да води сву преписку: — тај пема ни 400 нумера, за то ништа и не ради, и за то су нам школе оваке каке су.

И у Чешкој управитељи врше ове дужности. Да би, што тачније одговорили тој дужности, даје им се разред, које они хоће, или предмети, који они хоће. Тамо управитељи нису деловође у школском одбору; они су референти по потреби како у школском одбору, тако и у среском, а тако пред сталним школским ревизорем. Државна власт прописује наставни план за, поједине разреде као и програм, али у најопширнијим цртама, а већу је дужност да према томе и према потреби месној или