Učitelj

т ДРЖАВА И УЧИТЕЉИ

иначе пропише договорно распоред, као и време доласка у школу и изласка, и детаљише сваку партију у програму. Распоред и детаљисање програма веће допуњује, исправља и утврђује само за годину дана. И остали рад већа, као и овај записује се и утврђује, и на свршетку године подноси се школском надзорнику на оцену. Школски надзорник или се задовољава радом, који утврђује својим потписом и одобрава га са похвалом, или ставља своје примедбе, о којима се у већу најпре третира. Ако надзорник остане при своме мишљењу, у записнику већа запише, како своје примедбе, тако и против разлоге већа.

У нас је друкчије. У целој земљи у свима подељеним школама како варошким тако и сеоским један је распоред; у неподељеним такође. Не води се брига ни о месним приликама ни потребама, па за то је и програм свуда једнак. Зар ће једном доћи време да сеоска деца не уче о овци, кози, шљиви, пшеници, вуни; потоку, реци, шуми, брду и т. д. као и деца у вароши и обратно. Можда онда неће остати у закону и то да школа свуда у Србији отпочиње у 8 часова пре подне и у оним местима, где школску ошштину чине два и три села, а нарочито зимњега течаја. Ми се тешимо тиме, што утврдо држимо да ће и то време доћи.

У. Надзор.

О овоме завршноме делу школске установе писано је доста у овоме листу. Главна и основна начела овога дела школске потребе претресана су и на Учитељској Скупштини. Она су предата јавности преко овога листа, а и поднета су иг. министру просвете још 1888 и 9 године. За то ћемо о овом делу и најмање рећи.

У 70 чл. призната су два надзора: ишли као општи надзор ради поуке и реда, у течају године, или нао посебни надзор ради оцене успеха учитељског. Да би се вршио први надзор у чл. 71. установљава сеу мин. просвете референат за основну наставу. По истом члану овлашћује се министар да може референта у свако доба послати да се лично увери о стању школа, и школских послова, где се то потребно покаже. Редовни пак надзор ради поуке и реда врши св: преко директора, наставника, учитељских и средњих школа. Стални надзор над редом и тачним вршењем свију прописних дужности припада школском одбору. А надзор ради оцене туспеха учитељског врши се лреко професора учитељских или средњих школа.

Данас референта за основну наставу немамо. А за оно неколико година док је референат заузимао то тако важно место у министарству, нисмо били срећни да референта видимо ма у