Učitelj

НАЧЕЛО КОНЦЕНТРАЦИЈЕ 15.

«Да се што зна и може, двоје треба, спојити у једно, обоје ствара ствар".

«Ово троје главно је при учењу: а) да ствари и речи иду заједно; 6) да при поучавању иде све једно за другим без празнине; в) да се при томе поступа онако како је лако и пријатно за ђаке, да се непрестано одржавају у раду и тиме да лакше могу напредовати". - |

То су најглавнија начела Коменскова. А сад ћемо прећи на Русо-а.

Русб у своме «Емилу» истичући природност у васпитавању свуда упућује и на рад око истога: сагласан са њом, а у исти мах тражи и свестрани развитак. «Мог питомца можете употребити — вели он — за војника, проповедника, судијуи тад. за шта год оћете. Главно је да је он васпитан за човека. Све што један човок треба да буде, он ће вам бити и то бољи и савршенији него ма који други. Ја се после не бојим, судба, нека га ма кад баци да своје место напустити мора. он ће за, то увак бити као што треба да је». «Судбо! Ја те у својим рукама имам. Сви твоји упливи и приступи затворени су, не можеш ми ништа нашкодити". - -

Пестоладија је, као и Русо који му је био у многоме, као увор и путевођа при његовом практичном раду, налазио је да свему злу узрок у томе лежи што се удаљавамо од природе, зато је препоручивао да васпитање буде природно. То је и главно начело Песталоцијевог васпитавања. У томе је ово троје најглавније :

1). Да је развитак човечјог духа по његовој природи потчињен неким сталним општим законима.

9). Да васпитање никад не треба да ради против природе него све у слози с њом.

3). Да изводећи природан начин поступања развија све снаге у човеку свестрано. . -

Што се тиче методичног поступања при настављању о томе формулише цело учење, овако: «цело учење нека је у саморадњи, у слободном животном стварању из себе. Што се тиче средстава и прилика за изображења он мисли да је нашао у овом тројству: речи, броја и слике. Све друго већ је у томе. Он каже: «средства и прилике којима се умна моћ најлакше развија, а која сама природа даје јесу; број слике и језик. Кад се те прилике управе на то да се могу производити и разумевати оне истине и одношаји, који су у њима, онда се развија разум. А кад се управе на то да се могу производити и осећати оне лепоте и она сагласност која је у њима. онда је

Зе