Učitelj

412 ПАМЋЕЊЕ

За човека је врло важно усавршити памћење, али само под том погодбом, да то не буде на штету јачања моћи размишљања. Деца таквога памћења мало се мишљу удубљују у суштину предавања, него га готово у целини запамте; у доцнијем животу таква деца могу погдекад задивити кога својим знањима, али се и у раду и у мишљењу не само прилагађују приликама него се покоравају и поводе за саветима које чују или о којима што прочитају, разуме се, све на штету своје моћи размишљања и расуђивања. Мати такве памети не удубљује се у истраживање узрока недостацима, што их опажа, у својем детету, него без икаква размишљања почиње о њим поступати онако, како је слушала да у тим случајевима ваља поступати. Јасно је одовуд, да ваља тежити подједнаком, равномерном развићу и памћења и расуђивања. Према томе је учитељ дужан, још у почетку наставе, кад се у детета тек показују оваке или онаке навике при раду, избирати такве методе и срества ,' помоћу којих би једновремено потстицао и радњу памћења и радњу расуђивања. Иначе се може дете привићи са свим неправилном учењу, на пр. да учи стихове по последњим слоговима који се подударају, не обраћајући пажње на реченице и њихов смисао. Старање да дете у раду стекне добре навике дужност је сваке матере и учитеља.

Погодбе које олакшавају радњу памћења. Те су погодбе:а)ј у самом предмету који се памти и 6) у лицу које памти.

ај Предмет је лакше запамтити, кад он производи на нас силан утисак. Сила пак утиска зависи од многих узрока.

1) Њу увећава интерес који има предмет. Материјал којим је за нас интересан т. ј. који нам је доступан, свезан са раније стеченим знањима, те рад тога потстиче у нама духовну радњу, изазива и нехотице с наше стране пажњу, која управо и ојачава утисак. Сем тога, потсећајући нас ранија стечена знања, предмет којим смо се заинтересовали свезује се с њима, и због тога има много више случајева да га се доцније потсетимо. И за то баш, ако смо ради утврдити у памћењу детињем какве му драге историјске чињенице, боље је почети таквима, које су свезане с местом у коме оно живи нпр. почети причањем 0 оснивању вароши у којој се родило, о лицу коме је, рецимо, · подигнут споменик у шеталишту каквом и т. д. Покрај осталога и ради инсереса у настави ваља се непрекидно држати правила — ићи од познатога непознатоме а никада и обратно. При свем том никако се не треба ограничавати у настави само на оно што је интересно за децу, јер се дете, у том случају, никад неће научити, да усредеређује своју пажњу и на предмет