Učitelj

ПАМЋЕЊЕ 719

који га не интересује, а то је опет неопходно у сваком озбиљном послу.

2) Велики утисак производе на нас предмет или појава, који силно потстичу наше осећаје, осећања или жеље. Они по некад остају кроз цео живот у нашем памћењу; сви се ми сећамо многога чега још из детињства као напр. смрти, строге казне, велике недаће и. т. д.

3) Утисак постаје јачи, ако му примање потпомаже не једна него неколико душевних радња. заједно нпр. осећај, размишљање, осећање или воља. Због тога ето и остају за навек урезане у памети речи учитеља, који је умео својим осећајем загрејати причу и тиме изазвати код ученика радњу осећања, воље и ума заједно. Ако у доцнијем животу изда памћење мисли, помоћи ће памћење осећања, осећаја и т. д. Да се боље утврде знања у памети, постоји начин очигледне наставе, који се састоји у томе, да наставници не само говоре о предмету, него да се уједно постарају, да га ученици упознају са што је могућно више страна и помоћу својих рођених осећаја. Ради тога показују сам предмет, дају да се омирише, опипа, доносе његов цртеж, модел и т. д, на тај се начин предмет добро упозна и у памети утврди не само једним памћењем него памћењем неколиких осећаја, што их је он изазвао. Тај се метод може донекле променити и у апстрактним наукама. Тако ће, на пример, неколики, на табли јасно написани примери, из којих се изводи апстрактно правило, много потпомоћи да се оно утврди у памети. При настави у правопису потребно је, да ученици запамте нацрт слова не само по разјашњавању учитељеву, него и да га виде и сами напишу тј. да га утврде у памети памћењем утисака, која нам дају чула вида, слуха и мускула. Ваља тежити да се предупреде погрешке, како нетачно цртање слова или неправилан покрет за то цртање не би доцније сметали детету, ако остану у његовој памети. При свем том не ваља се журити с методом очигледне наставе. Ако су деца у стању претставити себи предмет помоћу маште, то нека и кушају достићи то, јер ће им се, у противном случају, маште мало развити. А кад деца макар и мало претставе себи што им је потребно, корисно је употребити или сам предмет или његову слику, јер ће они помоћи слабијим ученицима да објашњење тачно схвате и добро запамте.

4. Утисак од предмета постаје јачи при понављању, те се тиме и користе при учењу на памет. Али је, ради дидактичких сврха, потребно напоменути, да при понављањима са, децом наставни материјал ваља друкчије распоређивати ако се хоће да се предмет не само упамти него и свестрано позна.