Učitelj

ОБУЧАВАЊЕ СЛЕПИХ ПО ГЛУВО-НЕМИХ

____-_____-________________________________________________________

страшан тресак грома, њему је све једно, он не чује те звуке. За глувонеме важи она стара изрека, да без живог ува нема звука.

Урођена глувоћа доноси на, себи и другу несрећу — немоћ говора, т. ј. глуви буде и нем. Још с првих дана свог несрећног живота глувонемо дете не чује ништа човечије речи, не опажа их ни мало. Оно је хладно према ласкању мајке своје, јер не чује нежне рсчи њене.

Пошто не чује човечије речи глувонемо дете не може се научити ни да говори. Човечија реч, са њеним неиспрпним умним богаством, за, њега је приступачна. Свет појезије и Философије за њега је сакривен за, свагда. Глувонем сматра човека као и животињу — подједнако. И једни и други за њега ћуте — неми су.

За Философе глувонеми су још одавна сами собом давали згодну тему за посматрање и размишљање, а за педагоге они су опширно поље практичног рада. У старо време, кад су умне способности глувонемих биле мало познате, кад су те беднике и родитељи сматрали као казну божју, мислило се да глувонеми нису способни за образовање пошто су они лишени слуха, — осећаја којим се прима образовање. Чаки Кант придржавао се мишљења, да највише што може достићи глувонем од рођења то је, само нешто мало расуђивања. Ну установом завода и учитеља глувонемих, доказује се да се и они могу научити читатл и писати кад је васпитање организовано правилно; да се њихове умне способности могу развити готово до степена, образовања људи који још од детињства говоре.

Ва споразум између себе, глувонеми се објашњавају један с другим гестикулацијом (покрети којим се нешто исказује) и мимиком. Они су удесили свој засебни језик гестикулације. Тај је језик прекрасан по томе, што њиме глувонеми схватају основно, главно, својство или упечатак ствари, т. ј. њиме се споразумевају о разним стварима, Осим тога, њихов је језик светски, општи. Глувонеми разних народности могу се споразумевати један с другим врло задовољно и потпуно. Ево, на пр.. неких знакова глувонемих : Цртање у ваздуху обема рукама крова и зидова означава кућу. Човек се означава скидањем капе. Дете мало савијањем леве руке у лакту као кад се дете држи. Говор означава, се мрдањем усница. Затворити палцевима уста значи, да треба ћутати. Појам и опомена на, Бога исказује се показивањем на небо. Вечност кругом нацртаним у ваздуху. Секунде - многим тачкама у ваздуху. У Берлинском заводу глувонемих израчунато је до 5000 таких знакова.

Ва обучавање глувонемих постоје два метода. Први је од њих био примењен у Француској од абата, Љепа, и уведен тамо у све школе глувонемих. Овај метод назива се мимичким и свршава се тим, што глу. вонеми предају своје захтеве, појмове и осећања гестом и мимичким, систематички одабраним и методски разрађеним, знацима. Језик знакова, тако рећи, рођени је језик глувонемих. Бољи посматрачи веле, да глувонеми сами развијају и обрађују тај језик.