Učitelj

2 ЦЕ МАХКЊЕ У ВАСПИТАЊУ.

изговарају пред учитељем полакоги према ритму у стиху. Овака деца треба да се веџбају што више телесно, само ако не пате иначе од каквог телесног недостатка због кога не би смели гимнастисати. Ако деца не муцају веома, а родитељи им пису у стању даим набаве приватне учитеље, онда се А примити у школу. Ту треба пазити ова правила:

Децу која муцају, треба што ређе прозивати да читају на глас пли да одговарају на питање, а за то треба захтевати више од њих писменог рада. Кад се деца сама јаве за реч или кад их учитељ прозове, онда треба да их при том опомене п на. оно дубоко увлачење ваздуха пре почетка говора и на ритмичан говор.

Овака се деца не смеју кажњавати јачим казнама, а осоПак не пред осталим ученицима, нити треба пред остолом децом говорити о њиховом недостатку)

Ну поред ових поменутих телесних мана данашње школе извор су и разним болестима.

На питање санитетског референта 1881! г. о стању здравља. народног, а нарочито, на питање: је ли примећено да се ђаци у школама разболевају од каквих редњи, одговорено је:

Само у школама, округа шабачког, књажевачког, ћупријског, и у Београду није било никаквих редњи У свима окрузима. јављале су се болести: кашаљ, дифтерија, мраса, шарлах, заушњаци, богиње итд.

Књажевачки физикус вели да услед плеханих пећи у школама ђаци добијају чешће катаре органа за дисање.

Физикус окр. чачанског вели да се шкрофулоза редовно појављује на ђацима. У школама округа ужичког, Параћину, Свилајинцу, у врањском и ваљевском округу. деца су добијала, шкрофулозу од влаге и неудесност школ зграда.

Немамо података о редовним извештајима санитетским у погледу ђачког здравља у нашим школама, али због нередовног санитетског надзора у школама сумњам да се и у самом министарству могу наћи тачни статистички подаци. Наим санитетским законом истина поверено је у дужност окружним и

„Учитељ“ за 1889 год“ стр. 54.