Učitelj

МАХНАЕ ОУ ВАСИ ТА ЊУ 210

чега језик одебља и постане неспособан и за растварање органских материја, а и за помагање у говору.

Штетни утицај ове -махне у толико је још несноснији и опаснији по општи напредак ученика, што се она преноси и на здраве ученике, те у неку руку изгледа као прилепчива, болест.

Године 1887, од 14—20 Септ. држан је у Бечу међународни конгрес за хигијену. У ТУ секцији тога конгреса држао је г. Коен из Беча предавање о питању: «како да се стане на пут све већем растростирању недостатака у говору ч како треба педагошки да се поступа с децом која пате од тога #“ Говорник је напомињао да је за 15 година његовог рада, на лечењу говорних недостатака приметио да из године у годину има све више деце, која замуцкују. Даље разлаже, како је имао прилике врло често. да види, да су деца, пошто су пошла у школу јаче замуцкивала него пре школ. узраста. Замуцкивање, вели, има утицаја и на здраве ученике веома штетно. Деца имају наклоност за подражавање па и бесвесно. Те се тако овде врши као нека врста, психичког контагиума, душевне заразе «прилепчивости.» Мојим белешкама о овоме могу потврдити) — вели даље он, да су врло многа деца која муцају задобила овај недостак говорни од својих школских другова. У препуњеним школама учитељу ни мало не остаје времена да на ову појаву обрати довољну пажњу и да злу одмах стане на супрот, но се често укорени код. деце.

Говорник изводи одговоре на постављено питање: деца која пате од говорних недостатака, у вишем ступњу не смеју слати у јавну школу, но их треба дати приватним учитељима. ( оваквом децом треба њихови приватни учитељи да су благи и стрпљиви и да их штеде у свему. Не смеју их духовно пре-

"тваривати и на њихове говорне органе треба да стављају што мање захтеве. Кад се од такве деце захтева, да читају или одгова-

рају на питање, онда их треба поучити, да пре почетка читања или говора, увуку дубоко ваздух у себе. Читање и говор ваља да су увек ритмични и да сваки слог наглашавају. Треба задавати таквој деци да уче на памет кратке песмице и да их

#у Нисац ове расправе има такође неколико забележака из свог сопетвеног искуства, како се ова махна „муцавости“ преноси и на здраве ученнке навиком и дружењем, -