Učitelj

280 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

у толико, што нису имале довољно наставних срестава и што су само зграде биле често врло неподесне.“)

То је био узрок, што је ова установа тако брзо и тако јако постала, популарна у целој Србији. да су је сви, од најпростијега до најобразованијега грађанина ове земље, сматрали: као најдрагоценију тековину новијега времена.

И дотле је било све добро. Учињено је оно, што спада. у најважније чињенице за напредак основ. школе. Држава, је се постарала, да с временом, сва наставничка места у осн. школи буду попуњена само стручно спремним учитељима. Што. су п после тога увлачени у учитељ. службу елементи без икакве, пили с врло сумњивом и слабом спремом за учитељски посао, може се, али само донекле. оправдати тиме, што није било могуће, да се у Учит. Школи спреми потребан број учитеља, Створивши, овако, најважнију чињеницу за народно образовање, у нас са заборавило, да то није једина чињеница, п да се њен: потпун утицај на народну школу може осети тек онда, ако се | држава постара, да се добијено стручно знање, у Учит. Школи, одржи и у раду примени у целој потпуности, а по могућству и усаврши.

Тиме је учињена једна замашна погрешка и остављена. једна празнина у уређењу наших осн. школа, којом је и сам рад Учитељске Школе у знатној мери паралисан, толико, да. наша основна школа до сада није имала ни половину оне користи од Учитељ. Школе, колику је требала и могла имати.

И то је све било само с тога, што се држава зауставља, на. самом давању стручне спреме, не водећи скоро никаква рачуна 0: томе: да ли ће се та стручност и у раду применити, % да ли ће се одржати, а још мање о томе, да се она попуни и усавршњ. Држава ништа не учини, чиме би, бар оне, који су свршили_

#) Пивац ових редова имао је прилике да прилично добро упозна основ, школе у Германији, које се сматрају као најбоље у данашњем културном свету, те на основу“ Факата говори, кад тврди: да су се наше осн, школе, у којима су радили учитељи, који су у прво доба спремани у Учитељској Школи, могле, целим својим духом и животом, | мерити с најбољим европским основ. школама. На другом месту поменуће ве, зашто наша Учит, Школа није могла у свему да остане оно, што је била у прво доба, кад је установљена. А одмах ћемо видети зашто ни учитељи, који су у овој школи спремани,

нису остали у свему онаки, какви су могли бити по спреми, коју су изнели из Учитељске Школе.