Učitelj

286 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

је на другој страни с великим жртвама створено. А већ и из претходнога се види, да томе не би било потпуно поможено, ако би баш сви ревизори били стручни људи, докле год се ре– визија овако «на јуриш» врши, као. сада

Кад знамо, да учитељи, који су стручно образовани у Учит Школи живе у оваквим приликама за рад и усавршавање, и овако пролазе са својом спремом, онда не треба нико да се чуди, што у нашем учитељству наилазимо на једну ретку појаву, кака ће се тешко наћи међу стручно образованим учитељима друге које

државе. Та необична појава је: што данас огромна већина од таквих учитеља нема ни онолико стручнога знања, колико им је Учит. Школа дала; мање је њих, који су ово знање потпуно: очували и у раду применили, а најмање је оних ретких и млого похвалних, може се рећп, изузетка, који су често и случајним стицајем повољних прилика зарад п усавршавање, то своје школско знање умножили, поправили и допунили.

А кад овако стоји с учитељима, који су добили потпуну стручну спрему за свој посао, онда нам се-и само каже, како је с онима, који су ушли у основну школу без икаке стручне; спреме. И кад бисмо смели урачунати у стручно образоване: наставнице све оне учитељице, које су свршиле онај сваштарски и неодређени завод у Београду, што се- зове Виша Жен. Школа опет би било у нашим основ. школама, ако:не више, а оно бар половину нестручних учитеља-ца. Али кад. узмемо у рачун, да се млого пре могу сматрати богослови као. стручни улитељи. но. учитељице, особито оне из ранијих година, које су свршиле «Вишу Ж. Школу» у Београду, онда је стручно образованих. врло мало.

Наравно, да је стручно образованих учитеља, који су вредни. у своме послу, млого бољи рад. Али, укупно. узевиш, између њиховог рада и рада нестручних учитеља, ни на близу. није онолика разлика, колика би могла и требала да буде по њиховој, спреми.

Једну околност, која је утицала на ово приближавање и изједначавање у раду њиховом, већ смо напоменули, а то је: што се држава ничим није постарала не само зато, да се стручно,

образовани учитељи усавршавају у свом раду, него чак није ништа учинила ни за то, да се бар из: школе изнето знање