Učitelj
210 МАХНЕ У ВАСЉИЊТАЊЕУ
утицај школе на орган слуха, који је научним испитивањима, доказан.
Примећено је да услед преоптерећености наставе, неудесности школских зграда, неизбежних. неправилних звукова, који заглушују бубну опну и др. околности јавља, наглухост. Пг. Вајл у Штутгарту штампао је 1881-9 године ресултате испитивања. слушног органа, на ученицима двеју школа, Он потврђује да 30%, деце, која посећавају ошште школе, постају више или мање тврђег чувења које штетно утиче на занимање њихово, док код. осталих људи овај број долази једва до 10').
Професор Кларенеблек у Филаделфији износио је, у својим. | радовима, често, појаве тврдог чувења које се у школама често. дешавају и тражио је да се предузму мере којим би се томе“ стало на пут. То је исто износио и чувени Самуило Нетон.
Но најпотпунија су посматрања која је чинио От. Жеље у Паризу и која је износио у друштву ошште медецине и проФесионалне хигијене (босјеје де Медесте риђћапе еф Нуслепе ргоНеввопеЦе). Он је посматрао 1400 случајева тврдог чувења који су се развили у школи. Та испитивања и ако нам не даду баш онакве какве испитивања, које је ду. Вајл чинио ипак веома. узбуђују свакога човека, кога се иоле тиче напредак омладине наше и њена будућност. ;
На годишњем скупу Шотског васпитног института у Јануару 1889 године држао је Аг. Бер из Глазгова предавање о. резултатима, које је добио из испитивања слуха у глазговских ученика. Он је прегледао 600 ученика и нашао да у сваком. разреду од 90 деце налази се по 10—12 и више ученика, који имају какав недостатак слуха те чују горе од осталих ученика.
Слична испитивања у Вашингтону, Паризу, Минхену, Риги и Бордо-у давали'су резултат 10—30%, тврдих на ушима ученика.
У Петрограду је Жеермунски испитао слуху 2221 ученика у 50 варошких школа невског проспекта и нашао је њих 388, дакле 17. 429, који добро не дочувају. Ученици су стајали у узрасту од 7—11 година међу њима је било 1318 муш. и 903: жен. ђака. Проценат тврдих на ушима износио је код мушких. ђака, 16 76 — а код женскиња 18, 40. Према овоме излази, да сваки четврти ишли бар девети ученик добро. не дочује.“)
%) „Учитељ“ за 1889. р. стр. 564.