Učitelj

НОВМЕТОХД 615

сликама, којима су биљежпли поједине ријечи. Али по што сад имамо готове писмене знакове за гласове то ћемо пх задржати још за неко вријеме, бар за љубав пок. Вука, ако не за љубав наших васпитаника.. Оно, што је најстарије, то је најпростије и најгрубље и најприродније, тако тврди наш писац „новог метода“ и за примјере узима три његове азбуке, за које рече да одговарају начелу природности, јер су пајближе јероглифским знацима.

„Из овога краткога прегледа види се природни метод учења писмености“. „И тиме се даје протумачити и пут човјечанства у писмености“. „јер се од хијероглифа дошло до данашњих џисмених знакова“ ита.

Истина је, да је човјечанство добило писменост поступно из хијероглнфа, али да сад н ми тако радимо и тијсм путем идемо, то је“"не само неприродно но и непаметно. да што би напуштали савршеније облике писмених знакова, па да се грјешимо о оно начело, да су краћи путови у животу милији; и да је боље и природчије послужити се савршеним и лакшим Ако је оно природно, чему нас учи писац „Новог метода“, п ако су његове таблице најприродније и природне, које су потекле из пера пишчева и начела Спенсерова, онда ја не знам шта је природно, као и писац. што не зна Још нас писац „Новог метода“ учи, да цртамо та проста. слова, па најпослије штампано п писано слово упоредо. Дакле, што већи. | број престава у свијести од једном, то је за њега, (лисца) цриродније 2

- (СВРИШЋЕ СЕ)

______-_---_________

из шиодоког ЖИВОТА ЈЕДАН ИСПИТ У ОЗН. ШЕОЛИ ПРЕ 40 ГОДИНА — да

Био сам чаеловац а то ће рећи у П разреду.

Већ сам био пун школског страха, као оно зец, више пута гоњен. од ловаца, јер од учитеља ретко кад чусмо благе речи, но само страшне“ претње и њихово извршење прутовима п шамарима,

Влосрећни Фиргаз никад заборавити нећу, премда сам врло срећан. био, да његове ударце пекусим, п ако ме ударци са једним прутом, нису. мимоплавили. С

Па не само да нас је учитељ тукао ну ту је власт у његовом одсуству, давао по најстаријем ђаку — цензору.

Мени је п данас тешко, кад се сетим, како сам, по наредби учитељевој, као најстарији ђак неке моје млађе другове поваљшвао п ударао. им по 6—10 прута по голом месу. 1

Од пепшта било је нас ужасно стра, јер. учитељ на неколико дана. пред пспшт прети, да ће нас побити, ако незнаднемо. С“ тога је по које