Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 628

тако, па тек ће онда престављати. Пластичко престављање могу ученици наставити на рељевну карту околине, коју су заједнички начинили у П.р. а у истој размери. Али чим овако упознаду и пластични преставе целу даљу окољину, коју могу посматрати, онда ће морати изнова правити рељевну карту целе те околине, коју су у Џ. иу 11 р. посматрањем упознали, у мањој размери, отприлике у оној у којој је пређашња карта Краљевине Србије (1:242 000). Ту ће карту опет сви ученици, уз припомоћ учитељеву, правити те ће на крају године имати рељевну карту целе Србије. Све што ученици овако посмотре у околини и преставе пластички, треба и да цртају, а и на школској карти увек да обележе и да знаду. Разуме се, да ће се сад, на овој карти, коју ће правити ученици млоге појединости изостати, о којима је говорено при упознавању околине, па ће се узети само најважније: реке, планине, равнице, места, итд. То умањено престављање, такође ће се објаснити на онај начин како је то чињено у П. р., тако, да сваки ученик тачно зна, колико један сантиметар на карти преставља у природи, најбоље у километрима А, разуме се. да ће се претходно дате ученицима престава о дужини једног КМ: опет једино посматрањем и мерењем толиких дужина већих и мањих, и веџоањем. Ученици ће сами измерити неколико пута пантљиком и ходом дужину једнога декаметра, хектометра, километра, ла ће се веџбати да оком одмеравају толике, веће и мање дужине. Све то мора бити на пољу, најбоље најпре на путу.

Овако се ради докле год ученици уче о земљишту, које могу посматрати и у појединостима. 'И докле год се то ради, дотле је карта, мапа, циљ исто онако, као што је читање у 1 р. циљ, па тек доцније оно постане и средство за нешто друго, и то пошто се научи. И дотле ученици праве и употребљују и рељевну и нацртану карту, алине да уче из ње штогод, да по њој и помоћу ње упознаду земљиште, но само зато, да је науче читати. И пошто су овако упознавали околину, они су то потпуно и научили, те је вад могу употребити као средство за упознавање даљега земљишта. Али, и пошто се упозна овако посматрањем околина, ближа у П., а даљау ПШ. разреду, па се пређе на упознавање даљега земљишта, ипак посматрање петипекога земљишта остаје као најбоље срество. Зато ће и од тада учитељ изводити ученике на висовеину даљој околини,

одакле се макар само неколико брда или нека равница, река

итд. види. Остало, тито је скривено између тих предмета, који се могу видети допуниће се помоћу карте, те ће тако у оваким

случајевима карта бити и циљ и средетво. Посматрано и тада. ученици ће пластички преставити макар и од суве земље, ка-