Učitelj

8550 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

као читанка за Пор. осн. шквле. Референти су се о тој књижици пзразили: „да има разновренији материјал, одабраније уметне песме, краће и лакше чланке п обраду бољу“. За што она није цримљена за чптанку, казано је на корицама.

Ми пак сматрамо за дужност, да о њој рекпемо коју, не као о чи · танци, већ као књижици зд дечју лектору ван школе, по што је она у том циљу пи штампана.

Требало је водити рачуна о томе: да се у ову дечју збирку не унесу чланци, којих већ има у читанкама и да се изоставе сувише познате ствари. Обоје то убија пнтерес за књигом. Јер се чланци „највећи прилог“ (као песма), „петао“, „деоба“, „добра кћи“, „Марко Краљевић п Бег Костадин“, „Стеван Опнђелић“, „Батка на Чегру“, „Ћеле Куда“, већ налазе у читанци за ЛП. разред под другим именима. Од 40 чланака ових 9, познатих чине скоро четвртшпу ове књижице.

_ Чланци: „не скачи с висине“, „коза п јагње“, „материна десна рука“, „вода по соб, „зечеви и жабе“, „Сривињица“, “по „о слави“, мање више познате су п толико пута штампане ствари. Ових 7: ак 9, то су 16 чланака, који књизи не чине глас нове „читанчице“.

Остала 24 чланка спадају у стварп мање познате п нове са разноврсном садржином.

Причице су у књижици са по каквом лепом моралном поуком добро обрађене п дају књизи интереса. Нарочито у „Стани п Кати“ лепо је разрађена ђачка врлина о узајамном помагању.

Песме су махом краће и уметничке са општим моралном поукама и доста ФилосоФСКИМ језиком. Требало их је проредшти са каквом лепом Змајевом сличицом из дечјег живота.

Опшса н поучних чланчића пма неколико а одликују се пословичком · краткоћом, која је крња и површна за ђаке осн. школа. Погрешно је у њима узимат описни начин познавања предмета, кад то узалудно опшецвање делова и спољашности без саме ствари, ствара накарадну представу код деце. Боље би било да је речено о жавоту, користима, ретким 0с0бинама и ". д. стварл, о којпма се хтело што год рећи. -

У књизи пма п 12 сличпца, доста лепо пзрађених.

Погрешно је рећи: „свака овца своју јагњад има“, кад треба „своје јагње“; тахо шето не завришти причу о Синђелићу са „оно Срба п Турака оде у ваздух=“ а не рећи зашто п од чега 7 Песма „слога“ требала је да дође уз причу „деоба“. Није требала у „ЖКеле Кули“ она прва дуга реченица, у којој пагледа, да је друм начињен за сећање па чегарску битку.

Књижица ова може плак корисно послужи за читавчицу, само би јој према величини требало п цену смањити.

Вопроси ФплосоФ и пепхолог:ћ. Књига 23. ва Мај 1894. доноси: ФплосоФија Гр. 6. (Сковороде украјинског ФилосоФа ХУШ. века, од зеленогорског. — Простор ш време као облтиш појава, од Ен.