Učitelj
108 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД
и управу с децом, али који у својој засебној расправи „Управа с децом“ наглашава, да управа деце не спада у систем опште педагогике, која има да делује само позитивно.
Про. Рајн, уредник нове педагошке енциклопедије налази, да је и настава и управа у васпитавању у педагошкој литератури пе само у Немаца, него и код других народа, била најомиљенија тема педагошких писаца. Није ли зар и код нас Срба тако истог Нису ли зар и код нас омиљене теме настава и примене наставних метода у пракси. па за тим казне и награде!) као средства управе «с децом и т. д.
Међутим непосредно васпитање сразмерно према осталим деловима педагогике је и слабо обрађено у литератури и врло мало примењивано у практици.) Многи учитељи мисле, да васпитавају, а они само држе децу у реду; они мисле да примењују правила непобредног васпитавања, а они само (можда још рђаво) примењују правила управе с децом, они мисле да ће тиме створити морал, а они само стварају посредне врлине, које без моралног убеђења могу бити исто толико штетне, колико корисне, ако их руководи морално убеђење.
Требало је, дакле, практичним васпитачима пружити једну ручну енциклопедију, која ће имати нарочито разређена правила непо"срденог васпитавања т. ј. стварања воље из моралног убеђења, које је створила настава. Но, пошто непосредно васпитавање стоји у органској вези како с наставом тако и с управом у васпитавању, то је ова енциклопедија обухватила целокупну педагогику.
Како ће ову лотребу код Немаца подмирити ова енциклопедија, решиће стручна критика енциклопедије, када буде довршена или бар кад већи број свезака угледа света. За сада ћемо само изнети, да ова епциклопедија, као и свака друга енциклопедија, носи више поаџларан и практичан карактер, него ли систематски и научан, а то, најпосле, и мора да буде са свима књигама, које су намењене, да буду од користи педагошком такту практичних васпитача Т. ј. "способности њиховој, да у сваком случају при васпитавању брво и тачно оцене важност прилике, коју треба да употребе и да брво изберу правилна средства за ту прилику, како би тиме послужили васпитној сврси.
1) У пед. расправи „Васи. казне и награде« од Окановића изведена је разлика између казне као средства управе и награде у њеној ограниченој примени као природне последице рада као средства непоср. васпитавања.
8) Код нас Ј. Максимовић и П. Стојановић писали су из тога дела васпитавања о »баспитној важности дружења«..