Učitelj
110 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД
Развијање речитости.
КОД УЧЕНИКА
у „Руској школи“ у 7 и 8 свесци А. Л. Громачевски претресајући горње питање напомиње: да сваки образован човек треба лако да влада говором и да јасно, разговетно, лепо и занимљиво излаже своје мисли. Међутим у нашим (руским) школама мало се пажње обраћа на то. Пре свега при читању наставник увек треба да обраћа пажњу на то, да ученици читају гласно и разговетно, с разумевањем -оног што читају, те да према смислу читаног, нарочито гласом ударају на извесне речи, а исто тако изглед лица и кретања тела да одговарају смислу оног што читају. Све то треба тражити од ученика и кад говоре. Али, што је најважније, у свему томе сам наставник треба да је добар пример својим ученицима.
= проау -—-
КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД
а) Реферати 0 књигама
Статистика Краљевине Србије. Књига 11. Попис обрађене земље у Краљевини Србији 1889. зод. — Београд, 1898. бтр. ВАЛЕ а 939. Цена 10 дин.
Да смо културно далеко заостали иза западних народа; да су нам у привредном и просветном, у опште у културном погледу преко потребне реформе у смислу унапређења — о томе није потребно ни товорити. Али хоћемо да напоменемо, да је пре сваке реформе нужно добро познати оно што се реормом хоће да поправи и унапреди. А познати неку појаву из народног живота значи имати тачне циФрене — податке и о тој појави.
У спису, који приказујемо изнесени су резултати пописа обрађене земље, извршеног 1889. год. Да би се увидела важност овог списа, изложићемо само најкрупније и најважније податке, са којима треба да је упознат сваки српски грађанин, а нарочито сваки учитељ.
|.) Површина обрађене и необрађене земље. Целокупна површина Србије износи 4,858.940 кв. километара. Од овога на продуктивну земљу долази 9,262.719:77 хектара, а то је 4657 од целокупне површине. Дакле 53:43, више од половине целе површине Србијине, непродуктивна је земља.
Продуктивну земљу чини земља под културом (под разним усевима, виноградима, шљивацима, ливадама, пашњацима и под угаром);