Učitelj

159 ПРЕДАВАЊА

ао % Није. Како би назвали ту изрекнуту мисао — На ово питање можда ће ко знати да каже, ако је што слушао у нижим разредима, али већина ће ћутатн и чекати да им се каже. Пазите, децо, та изрекнута мисао не може више да се зове мисао но — реченица. Шта се зове роченицаг Кад неко своју мисао изрекне, то се зове речентца.

Сад сви замислите по што год. Како се зове то што мислите; Мисао. Извадите сви таблице и крижуље. Напишите сваки своју мисао. Да ли је и сад мисао, кад сте је написали7 Није. Ног — Не може ни сад бити мисао, но се зове реченица.

Овако исто и учитељ ваља једну мисао да напише на табли.

Пазите, сад ћу ја нешто замислити. Како се зове ово што мислим% — Ево видите, ја ћу ту своју мисао да напишем на табли: „Ђаци иду у школу.“ Дали је и сад мисао, кад сам ја написао # Није. Сад је реченица.

Дакле, реченица се зове и кад изрекнемо и кад напишемо своју мисао.

Шта се зове реченица 7 Реченица се зове оно кад неко своју мисао изрекне или напише. | Ову одредбу реченице ваља више њих да понове.

Можда ће неко држати да је боља одредба реченице: »„реченица је исказана или написана мисао,“ али ја мислим да је за децу у осн. школи горња простије речена и разумљивија, а доцније може се узети и ова друга.

Замислите сви по једну реченицу. Кажи ти твоју, ти, ти..... За овим њихове три четири реченице згодније написати на табли н пр.

Бунар је дубок.

Клупа је дугачка.

Перо је гвоздено.

Па онда овако радити. Прочитај, Милане, прву реченицу. О чему се говори у тој реченици“ О бунару. А шта се говори о бунару " Да је дубок.

Овако урадити и са другом и трећом реченицом.

— У свакој речепици, децо, мора бити оно о чему се нешто говори и то се зове подмет. Шта је подмет у првој реченици; Подвући га. За што За то што сео бунару говори. Шта је подмет у другој реченициг — За што — Шта је подмет у трећој реченициг — За штог —

Шта је подмет у свакој реченици; Подмет је у реченици оно, о чему се товори. Нек понове њих неколико.