Učitelj

:5

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕЛ

|ел |сл

смислу где и религија спада. А друга половина наставе обухвата све предмете спољашњег света, који се додирују у историској настави, у моралним причама и у религиозној настави. То су предмети ириродних наука; они развијају искуство и знање. Прва наставна поповина. предаје се по културно историским ступњевима, јер се генерички ступњеви у развоју културе поклапају са ступњевима у индивидуалном развоју васпитаника. А грађа из природних наука је концентрисана око ове историске грађе. Последњи ступањ псторискога низа представља културни живот у садашњости у његовоме идеално-моралном духу. А цела историска грађа је управљена да произведе добродетељ т.ј. слагање целокупне воље са створеним убеђењем, које увек мотивишу моралне идеје. Историска настава, има да, произведе интересе симпатичне (према личностима), социјалне (према, друштву) и религиозне (према Богу), а настава природних наука производи емппричке (у испитивању), спекулативне (у изналажењу узрока) и естетичке интересе (у уживању лепих предмета, и појава). Концентрацијом тих обеју наставних половина, њиховим преплетом у што већој мери постизава, се равнотежа, међу тим интересима. При предавањима се тачно пази на „Формалне ступњеве“ из научне педагогике. ,

У погледу управе с децом, учитељскоме такту у главноме стоји у помоћи низ правила, коју је Цилер у своме делу „Владање с децом<“) изнео, а и у погледу непосредног васпитавања употребљавају се све прилике, да се ученикова воља покрене на рад из чисто моралних мотива.

Ова је вежбвоница, као и све школе, које су у Немачкоји др. државама уређене на овој основи — основи научне педагогике, показала сјајне резултате у погледу моралног васпитавања. У осталом с идејама, које су основица научне педагогике, „Учитељ“ ће се позабавити на другоме месту.

Чланови педагошког семинара имају тројаке часове рада:

1.) Теориски. Читају се препарације за предавања и износе се у дискусијама критички погледи.

9. Практични. Изводе се те препарације у вежбаоници или поједини практиканти редовно предају своје струке. Чине се различни опити из наставе, управе и непосредног васпитања. Чине се посматрања у индивидуалном развоју унутрашњости код појединих ученика. Посматра се рад учитеља вежбаонице.

5 (Верегипе дег Ктдег хоп ДПег.