Učitelj

6 РЕВИЗОРОМ У школи 197

_— Можете ли сваку школу да обиђете по три пута у години,

__ Неке школе, поједине учитеље, посетим и по пет пута, колико год пута више могу да идем. То су слабији, невештији, учитељи, па им је потребно упуство у раду. Добре учнтеље обиђем по један или два пута у години, а деси се, по изузетку и против правила, да некоме не одем у школу по целу годину.

— Зар можете, бавећи се пола сахата у школи, да оцените рад учитељев, ако му одете у школу више пута у години, ито изненада“

— Ја увек долазим у сваку школу изненада.

Ни један учитељ никада не може сазнати ни с које стране кад ћу доћи у његову школу. Бива да некоме одем данас, па после два дана опет, а његовом суседу не свратим ни први ни други пут. Ја познајем све учитеље у свом срезу, знам како који ради. Код бољих учитеља немам потребе да се задржавам дуго, а код невештијих, код нових учитеља, остајем који пут по пола дана. И њих чешће походити, па ма и мање се задржавати у школи корисније је, него обићи их један пут два у години, да бих тада остао и по цео дан. Првих година кад сам дошао на овај положај готово сам све време проводио на путу, док нисам упознао наставнике и док нисам успео да проведем кроз наставу метод који ми се чини најбољи. Сад имам времена и за смишљање, за рад на поправци онога што се покаже као незгодно и штетно.

— Да ли својим примедбама на рад и оценом својом не изазовете кад којег учитеља против себе7

— Пет година сам у овом срезу. Никад ни један учитељ није дигао јавно гласа против мене, а било је неколико пута случајева да су неки кажњени. Строго, а праведно: то је моје начело. Не обзирем се на то хоћу ли се тиме омилети код учитеља. У опште редак је случај у нашој земљи да учитељ устаје против ревизора.

— Може ли ревизор да злоупотреби свој положај, да учитељу који му се не свиди, који му се чимз замери, ствара неприлике, да га гони и кињи7 И да ли у том случају има за учитеља каква излаза, како може да се сачува“

— У свету свашта има, па, ваљда, и таквих ревизора. Ја не познајем такве људе, нити бих такве створове сматрао за људе. Али, баш и у том случају, учитељи би нашли заштите код главног школског надзорника и земаљског школског савета, јер главном надзорнику је дужност да и сам од времена на време обилази школе и уверава се о раду учитеља, па том приликом осведочава сви о томе да ли срески надзорници савесно оцењују учитеље. Главни надзорник