Učitelj

206 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 5

који је највећу енергију развио био да се ручни рад уведе у школе трошио је на то по милијуна динара годишње. Зет његов, Саломон, продужио је тај рад његов. Француска, Америка, Јапан, шиљали су му своје ученике.

Бугарска је увела ручни рад у своје школе.

Немачка такође уводи ручни рад у своје школе, и ако мало , са устезањем. Данас има немачка у својим школама 328 радионица.

У Белгији 28.000 деце уче се у школама и ручном раду.

Јапан је увео ручни рад у школе у Токију.

Румунија је изаслала нарочитог делегата у Француску и у разне друге државе да проштудује организацију ручног рада.

По свршеној дискусији бечки конгрес донео је ове резолуције:

|, подизати свуда за децу радионице за ручни рад;

2, отварати курсове у којима би се спремали учитељи за предавање ручног рада;

д, радити на томе да се ручни рад унесе у наставни план за основне школе;

4, држати конгресе у разним варошима у Аустрији, те упознати људе с коришћу од увођења ручног рада у школу и придобијати присталице за ту идеју;

5, створити школу у којој би се спремали учитељи;

6, пропагандисати за покретање једног журнала који би био орган конгреса и снажио ревност присталица ручног рада.

ж

Баварски учитељи држали су конгрес у Вирцбургу. Са конгреса, отишло их је, засебним возом, 600 учитеља у Кисинген, кнезу Бизмарку. На поздрав председника кон:реса Бизмарк је држао дуг говор о улози основне школе у васпитању омладине. „Немачка школа, вели Бизмарк, чини веома важан део националних установа наших. Немачка школа, у Баварској, у Саксонској, у Пруској, каои у најмањим државама немачке царевине, исто је онако, као и официрски кор немачки, специфично немачка установа, па чему нам туђини завиде, а неће успети лако ни да је имитирају, бар неће то бити тако скоро.

„Клице које су учитељи пемачки у току последњих година, усадили у душу народну, донеле су свој плод и дале нашој нацији, у политичком погледу, чистоту идеја и важност до које се народ немачки не би могао уздићи у овом веку да му школа није била уређена као што је сада.