Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

важности при проучавању историје педагогије оно њено шире %ледиште, по коме се свака појава и прилика у природном и друштвеном животу јавља као чињеница васпитног карактера, и то за васпитавање не само млађег нараштаја, већ и. за васпитавање друштва, т. ј. одраслих чланова друштвених, па према томе историк има у виду више оно, што учитељ на промену друштвених погледа и друштвенога стања, него ли на васпитне системе, које су тежиле да створе овакву, или онакву генерацију. А за педагога је од претежније важности уже гледиште при проучавању историје педагогије, по коме се у ред васпитних чињеница састављају само оне појаве, које су непосредно утицале на развој васпитавања.

Но и у једном и у другом облику проучавање историје педагогије пе сме се пи у ком случају задржати само на историским делима, која нам у недовољној јасности само сликају прошаста врвмена и прошасте идеје. Неопходно је потребно поћи од самих фактора историје педагогије, па како се у прошаста времена не можемо преместити, а старине су нам само гробни споменици негдашње културе, то се морамо чврсто задржати на проучавању фактора друге врсте, на проучавању идеја које су велики мислиоци, репрезентатори свога времена, оставили својим потомцима у наслеђе И из тих разлога данас се приређују библиотеке педазошних класика. које нам сликају у својим делима педагошке идеје свога времена и који су нам најбољи извор, -ако не за проучавање целокупне историје педагогије, а оно бар за проучавање псторије педагошких идеја или идеалне стране историје педагогије. Код нас Срба таквих дела има мало, код Хрвата нешто више. Немци за таква дела имају нарочиту библиотеку педагошких класика („Врповћек радасог већег Кјазвјкег“) коју издаје издавачка вњижарпица „Негталп Веуег пора 5оћпе“ у Лангелзалци. У тој је библиотеци збирка најважнијих педагошких списа старијег и повијег доба, коју приређује Кмефлећ Мапп. О тој готово највећој збирци педагошких дела, која ће у историји немачке педагошке литературе чинити епоху, постоји велики број похвала стручних листова. „Библиотека педагошких класика од почетка свога излажења и за све даље време свога напредовања, пружила нам је много класичких дела, која су привредили чувени радници на пољу педагошком, тако, да заиста заслужује да се назове општим благом немачког учитељског света и његових образованих синова, као и да јој одамо признање вредности и важности за васпитање“, вели о тој библиотеци немачки „педагошки лист за литературу») А 0ов0 при-

5 (Радаг. Таиегаштја У 1880 мо