Učitelj

184 ' УЧИТЕЉ КАО ГРАЂАНИН --_-__-_____________-_ > 26 258 ИАНИЈ

Пека нико не мисли да, су ово какови снови. Снага, једног народа на првом је месту у његовој култури, па тек онда у политичкој моћи, која зависи од културе. Може неки народ и немати своје државе, своје политичке независнооти, али ако је културно снажан, он ће повигурне пу будућности живети као једна самостална народност; такав су народ н пр. Чеси. На против може неки народ да потчини себи друге народе, и опет да га нестане у будућности, 6 тога, што културно није био развијен; тако н пр. туранско племе Бугари, које је у У веку покорило словенока племена између Балкана и Дунава, доцније се повловенило, ма да је у својем рукама имало политичку власт. Да, култура свуд побеђује, она и политичку моћ ствара. Погледајмо шта данас бива. Јевропоки културни народи Енглези, Французи, Немци — по целоме свету ниште самосталност некултурних народа и племена, којих много пута и нестаје с лица земље (тако многих аустралских, југоафричких и американских староседелачких племена све више · нестаје. И с тога народ, који мисли да будућност себи осигура, на првом се месту мора постарати за своје културно ојачање.

Учитељ као грађанин треба дакле да помаже све оно, што служи унапређењу народном у погледу економском и просветном. И не само да помаже такав рад, већ у примикама треба да буде и покретач корисних предузећа, те да својим примером куражи и остале суграђане, како би се на културном оснажењу нашег народа што више радило и урадило.

Али док је српство овако распарчано као данас што је, у појединим крајевима може се на културном пољу ура-_ Аити само колико да се животари, колико да не пропаднемо. Тек онда, кад српство буде уједињено, моћи ћеу нашем народу да се развије сјајна цивилизација, тек онда ће се видети, шта је све кадар наш народни геније да оствари у науци, индустрији, књижевности, уметности и