Učitelj

УЧИТЕЉ КАО ГРАЂАНИН 185

осталим облицима цивилизованог живота. Тек тада ће бити потпуно осигурана будућност нашег народа, тек тада неће више бити зебње да српског народа нестане.

Да културно оснажење нашег народа зависи од његовог уједињења — о томе се можемо уверити ако само на Србију погледамо. Озбиљним и патриотским радом ми се можемо економски унапредити, али никада се у Србији оваквој, каква је данас, не може развити н пр. крупна Фабричка индустрија, бар не у већој мери. То је стога, што ми економски потпуно завивимо од Аустрије. Као што је потребно да радимо на економском оснажењу народа у Краљевини, исто је тако нужно радити и на томе, да се опростимо економске потчињености Аустрије. А то је могуће само тако, ако своје производе могнемо ради продаје извозити и на друге пијаце, а не само аустријске; иако нам за добављање страних производа Аустрија не буде једини пут. По нашем мишљењу, Србија треба да има излазана, јадранско море и тада би већ економски мање зависила од Аустрије и културно би постала снажнија, но што је то могуће при оваквим приликама. Тада би тек Србија могла да буде Пијемонат, који ће даље радити да уједини Српство. А уједињење је преко потребно, да би српски народ могао потпуно развити своје духовне способности, те да сеи на југу јевропском појави једна сјајна цивилизација.

У земљама, где данас наш народ живи, у далекој будућности или ће превладати каква страна, |н пр. немачка култура и све ће мање бити људи који српски говоре, илп ће у тим крајевима живети уједињен, цивилизован и у сваком погледу напредан српски народ. Шта ће од тога двога бити у далекој будућности — то зависи од догађаја у блиској будућности. Критични су дани, које наш народ данас преживљује. О тога поколење што данас живи треба да отвори четворе очи и да брине о овим крупним стварима, од којих зависи даља будућност нашег народа. Ако се