Učitelj

712 ПОЉОПРИВРЕДА И УЧИТЕЉ

Као што смо видели, од свега тога, код нас нема. ништа. Маси становништва наше земље, учињена је тиме велика неправда. По нашем мишљењу, та би се грешка могла најбоље исправити, кад би се у место салашњег предмета „познавање природе“ увео у четврти разред нарочити предмет „уољопривредне поуке.“ У тим поукама било би неколико чланака пољопривредне садржине у опште, а нарочито о воћарству, пчеларењу и свиларству, као гранама, на којима је учитељ обавезан са ђацима радити. И сала сеу познавању природе највише говори о домаћим животињама и биљу; али тај се предмет предаје површно и по извесном шаблону тако, да је ол њега веома слаба корист за сеоску децу. Зар није боље да у пољопривредним поукама буде један чланак, рецимо, о сточарству, где би се говорило о нашој домаћој стоци, најглавнијим расама, укрштању њиховом, исхрани, неговању и т. д. Таквих истих чла- | нова билобими о воћарству и осталим пољопривредним гранама. Ми с основом држимо да би од тих пољопривредних поука било далеко више користи по сеоску децу него од данашњег „познавања природе.“ Осем те непосредне користи; коју би предавање пољопривредних поука са практичним радем у школ. башти, донело маси наше омладине, било би довољно и моралзе добити. Са свим би другим оком гледзо. наш сељак на школу, која његово дете упуђује рапиочалном раду, којим ће се у потоњем животу као грађанин бавити. Тиме би се утирао пут озавезлој настави а нема сумњелда би и сеоска деца уредније школу похађала.

На реду једа проговоримо коју о уређењу школске баште. Пре свега казаћемо, да школска башта може постојати на разноврсном земљишту: на равници и брду, на бољеми лошијем земљишту. Према приликама места, ми бисмо поделили школске баште: на сеоске и градске. Прве би са малим изменама зродно пристале и за