Učitelj

МАТЕРЊИ ЈЕЗИК У основној школи 778

ових врста писања. Ма коју они изабрали, морају се држати општих правила која вреде за све.

Као свака друга вештина, и вештина писања има своја начела и своја правила. Учитељ, баш и кад има готове обрасце, треба увек сам да пише на табли, 06јашњујући при том начин кога се држи и начела којима га оправдава. Са малом децом ће увек радити практички, а тек у вишим разредима и теоријски. У американским је школама уобичајено да ученици дају

"рачуна о оном што раде кад пишу, те тако показују

колико доиста знају о техници писања. Желети би било да се то усвоји и у нашим школама, ако не у онима са једним учитељем, а оно бар у онима, у којима раде више њих, а нарочито би то било неопходно у учитељским школама. Кад је предавање свршено, учитељ иде од клупе до клупе, управља, критикује поправља Оди над тим како се држи тело, рука и перо. И како

ни у ком случају не треба губити из вида васпитање

ума, обрасци које треба копирати, морају увек бити речи које изражавају познате ствари, реченице којима се исказују мисли јасне, умне, које имају значај умни или морални. При овоме се мора строго мотрити на пра-_ вопис. Некада се учитељ познавао по лепу писању. Можда је у овом калиграфском луксусу било нечега механичкога и доста некориснога; али данас је реакција врло жива; наши учитељи презиру што су њихови претходници ценили. Ништа није боље него одбацивати што је сувишно, али треба за то опет пазити на оно што је нужно. Нужно је да човек пише обично добро, чисто, постојано, правилно, читко, лепо за око и брзо.

Ш. Изразито читање са објашњивањем.

У прошломе смо одељку посматрали читање с гледишта механичкога читања: кад дете савлада матери:

УЧИТЕЉ 51