Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 839

динама. Душа је по природи својој хришћанка — рекао је неки апологет; исто се тако о сваком младом уму може казати да је философ.“ (Стр. 81).

„Образовање не значи толико владање фактичким знањем, колико способност појимања, која претпоставља владање извес"ним идејама. Може се знати много факата и опет кретати сеу тесном кругу идеја, бити веома учен и врло мало образован. Могуће је, на против, да буду сједињени широко образовање са ограниченом ученошћу. Идеал образовања свакојако се не састоји у томе, да се зна све оно што знају сви учени овог света, већ у томе, да се умеју појмити све оне идеје века, које имају · општи интерес и које сваком могу бити доступне.“ (Стр. 82).

„Ја не делим владање идејама од владања фактима. Немогуће је замислити знање идеја без знања факата, који се на њих односе, и ако је само човек усвојио извесне идеје, он није могао, а да у исто време не усвоји извесну количину факата, услед чега мора постојати извесни комплекс факата, који је у сваком друштву обавезан за сваког образованог човека, али комплекс тај одређује се пре свега целокупношћу оних идеја, које чине образовење дотичног друштва“. (Стр. 82). |

Ако смо при говору о општем образовању узели у рачун захтеве лица, коме се даје то образовање (а ти су захтеви: иде_ алност и универзалност), исто тако не треба превидети ни за_ хтеве, које друштво ставља човеку који хоће да се зове

образован.

! „Сувремено друштво, које је достигло извесни ступањ самосвести, никако се не може задовољити општим образовањем потпуно апстрактног карактера, пошто за њега опште се образовање состоји у његовој самосвести, а оно сазнаје и осећа не само апстрактне интересе философије, науке и уметности, већ и дубоки интерес према идеалном решењу практичких питања, која се односе на његов живот, на његове нужде и потребе, на његова права и обавезе, на његов одношај према држави и народу.“ (Стр. 83. и 84).

»„Идеална страна општег образовања не треба да буде одвојена од друштвеног живота, али она исто тако не треба ни да је прикована за нешто локално и тренутно. Истина је једна за све народе и векове,. и идеџа је само тала идеја, кад се са ње скину случајни додаци. Опште образовање треба да је хумано, општечовечанско, треба да се наслања на оно, што је израђено историјом, философијом, науком и литературом, и на оно што

55%