Učitelj

>

888 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

25 год.“ и писати „Историју основне наставе пре 25 год.“ није једно исто, што ће и референт без сумње признати! Као погрешку у првоме чланку ове књижице, референт наводи, како сам рекао: „да су тада пре 25 год. због рђавог и неуређеног учитељског стања ишли у учитеље сви, само најмање они, који су потпуно дорасли за тај узвишени позив. У учитеље су ишли у оно доба и банкротирани трговци и дућанџије и тд. људи који су у ту службу долазили, да се захране лебом, људи који нису имали појма о својим огромним дужностима,“ Референт прво вели: „нису дакле у учитеље узимати неспремни људи због тога, што је било тада рђаво и неурађено учитељско стање, већ због тога што нисмо имали довољно спремних људи,“

Ово своје тврђење референт није поткрепио никаквим доказима с тога ћемо га узети у расматрање.

Пре 25 год. Србија је имала само 441 основну школу са 090 учитељских учитељских места, па се и овако мали број учитељских места није могао попунити спремним радницима и ако је у то време постојала и богословија и виша женска школа; неколико нижих, две више гимназије и једна реалка, опет су сви ови заводи давали врло мали број наставника за основне школе. У то време, као што се види, ови заводи могли су дати, бар средње спреме наставнике за основ. школе, али све зло састојало се у том: што иоле спремније снаге из ових завода, само су по нужди привремено ишли у учитеље, јер нису хтели за пандурску плату од 5—600 дин. годишње служити и трпити натресања и кмета и капетана м ревизора; тада су спремнији људи бежали из учитељства, где су једва животарили у друге струке, где су богато награђивани, па чак и после закона о учитељским платама од 1881 и закона о основ. школама од 1892 год, доста ЈЕ учитеља отишло у друге струке, а сумњам да има који, да је из чиновништва дошао у учитеље!

Колико су само овде погрешни назори референтови, најбоље би се увидело као би он изнео статистички преглед, свршених ђака учит. школе и више женске школе, који су се примали учитељске службе. пре новог закона о учитељским платама од 1881 год. и закона о основ школама од 1882 год. као и после ових закона. Из ових података јасно би се видело, да док је учитељско стање било неуређено, мали је број спремних радника ишао у учитеље а чим је учитељско стање уређено иу неколико осигурано, број спремних радника нагло је порастао.

А ој