Učitelj

176 ЧИТАЊЕ У основној школи

се створи појам о мору, о лађи Разуме се не идући у бескрајност нових и нових појмова.

Чланци о шицама и воћу такође су веома упечатљива и веома вредни са врлих и савремених поука.

У читанци за четврти разред врло срећно долазе чланци о ваздуху, врућим изворима; долазе животшотиси знатних људи и тако даље.

У читанкама за старије разреде најзначајнији су чланци за стварање и буђење моралних м патриотских осећаја, па за гајење љубави к раду у опште, науци, радњама људским и т. д. У њима је вредније грађе за проширивање појмова, у њима је скривен драгоценији уплив на васколику душу ЗОРИ више него у толиким пролазним и шаблонским „знањима“ из толиких предмета, који се само радом несавесних и несвесних учитеља преобраћају у некорисну грађу, и којима они стварају механизам у школи.

2. У разјашњавања узгредна долази и упознавање са тачком, запетом, апострофом и т. д. Нарочито у песмама су деци неразумљиве скраћене речи, па и смисао, с тога се не може о-

бићи, а да им се не покаже апостроф. То се може учинити још

у П разреду, и то врло просто. Гако исто и важност тачке може се разјаснити на прост начин. Поучити децу да тачка не долази с тога, да се стане и одмори, као што се још једнако понавља у мн. школама, већ најпре за то, да се смисао разуме па онда и за то: да се стане.

У старијим разредима при писменим задатцима мора се тражити да у опште знају употребити тачку; у млађим бар при писању на табли.“)

3. Поред свега разумевања нема лепога читања ако се што чешће на глас не чита, и ако се у опште што више не чита и преписује.

Ако дете не разуме, њега и не занима садржина штива, нити ће имати воље да једно исто више пута сам за себе прочита, и да га с тога лепше прочита. Дакле да се нешто и лепше прочита мора се разумевати и више пута за глас прочитати. То је у опште правило за ђаке у осн. школи.

Сваког дана ваља деца, једно по једно, пред учитељем да читају. У млаћим разредима и по два пута на дан. Ово је корисно и за децу која неспремна дођу у старији разред. У [р.,

%) У једној од последњих година „Учитеља“ имају о тим стварима предазвања Цветка Радојичића учитеља, у