Učitelj
СРЕДСТВА ЈЕЗУИТСКОГ ВАСПИТАЊА 163
На сваки дан долазе по четири вежбања. Свако вежбање траје по један сахат. Сваки дан има своју одређену лекцију размишљања. „Духовна вежбања“ су тако распоређена, да трају четири недеље; по потреби, рок се могао и продужити. Прва је недеља посвећена размишљању о греху, друга о рођењу и животу Исуса. Христа, трећа — о страдању и смрти Христовој, четврта -- о Његовом прослављеном стању. При сваком размишљању млади језуит се мора постарати, да што живље престави себи место, лица и околности из заданога библијског догађаја; он види како падају анђели, како греше праоци... како се отвара адски бездан... Он стоји уз јаслеу Витлејему, на Јордану у време крштења, нагори у лоба Преображења ; он душевно тугује и страда са Христом и преображава се у његовом Васкрсењу... За тиму размишљању језуит прелази на историско земљиште и сав се предаје Фантастичким сликама, које га час ободравају, а час страше. Он види Христа на његовом омиљеном пољу, близу Јерусалима, као Војводу праведника, види како Он одашиље на проповед апостоле; а надругом пољу близуВавилона види, како ђаво разашиље демоне у свет, да привлаче људе проплсти. — Размишљање стоји у вези са напрезањем чула, тако, да језуит путем вежбања долази до неке халуцинације, у којој опажа пакао; он види како мрачна адовска пространства пламте у огњу, чује вапај очајника, вапај који прелази у хуљење светиње, осећа и сами влажни задах пакла, осећа у себи самом сву горчину ада, од суза у њему проливених, осећа на деловима својега тела пламен, чији језици сажижу душе“!).
2) Робертеонљ. Исторза Христанскон Церкви, томђ П, стр, 885. Јевуити употебљавају ова вежбања не само за приправнике, него и са све остале чланове свога реда. По истеку новицијата дневна се вежбања умножавају за један чав (то дет емудћшеп „Теа.“ Копшиф посћ Ф1о Зитде, уоп 12 — 1 Џћг Касћез ћи, каже Хенебрех). Вежбање врше и сва она-лица, који ступе у ближи додир с језуштима. Тако н. пр.: друга тачка УГ гл. уТајних настава за Језунте«