Učitelj

)

744. ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

И чешким учитељима, да се свештеници не мешају у школу, мислим, боље би било. Имали би који сат недељно више, али, поред осталог били би поштеђени многих утицаја које свештенство на школу има, а који напретку просвете, ако не сметају, зацело и не помажу много.

На послетку ваља поменути, да свештеник учитељује докле не сачека какву добру парохију. Школа му је готово привремена станица, те се о њој и не може много бринути. Један ми се катихета жаљаше како му није добро што је у том положају. И ако је имао око 1800 дин. плате (а они се не жене, те немају трошкове за жену и децу) опет, рече, да му је то мало; али ће, вели, до године добити парохију где ће имати прихода преко 3000 дин.

Интересантно ће бити и ово: У једној школи, разгледајући протокол где се бележе оцене ученицима, падоше ми у очи оцене из религије. Ретка добра оцена. Све саме слабе. И ученици који су из свију других предмета имали ! и2 (а то је по вашем 4 и 5 јер се тамо оцене рачунају обратно: 1 је наше 5, а 5 је наше један) из попиног предмета имали су све слабе. Попа је тиме сигурно хтео да покаже како је строг. Веселник, он не зна, да ђак кад све друге предмете зна одлично, а рели-

гију слабо, онда је то очити доказ да га попа није умео боље научити.

2. Чешки језик.

У круг учења матерњег језика долази, као и код нас: читање с објашњавањем садржине, граматика с главним појмовима из синтаксе, писање и писмени састави и декламовање. У оном што се из овога учи и како је распоређено по разредима, нема веће разлике од програма нашег, Какве су и колике те разли: ке, видеће се из овог што даље долази.

Код нас, пре почетка учења читања и писања долази 1. ЗВ. припрема за читање и писање. Чешке основне школе имају рад сличан нашој припреми и даље, целе године, како у првом тако и у другом разреду. То је т. зв. стварна, обука.

Циљ овој стварној обуци је да се деца вежбају у говору, посматрању и цртању. Материјал програмом прописани сличан је оном што је код нас прописано у првом раз. као припрема и оном што је у другом раз. прописано као припрема за зем љопис. (Н. пр. о школској соби и згради; о човечјем телу о зградама домаћим и о оном што је у њима; о породици, о ме