Učitelj

454. РУЧНИ РАД У МУШКОЈ осн. школи

један разред ради у школи, други иде у радионицу где руководи рад вешт мајстор. Тако се непрестано мења: заморени умно иду у радионицу, а заморени телесно иду у учионицу. Резултат оваковог је рада изврстан. Само што се не може и и у другим школама, ради скупоће наставних снага. — Данас у шведским школама поред програма.не брани се ученику да за своју домаћу употребу направи ш:о хоће. Рад у радионици руководе учитељи сами, или помоћнице учитељице. За овај рад добијају 100 - 850

динара годишње награде. Ручни рад је данас заведен и на шведским нижим гимназијама.

(НАСТАВИЋЕ СЕ)

саћа

КАКО СЕ ВАЉА КОРИСТИТИ ОДМОРОМ ИЗМЕЂУ ЧАСОВА,

Излишно је, мислимо, говорити о свеколикој потреби ваздуха За одржање што бољег здравља и живота у опште. Довољно је ако напоменемо само факт да човек може издржати један, два. па и више дана — без хране, пијући само воду, док без ваздуха, без кисеоника као његовог главног састојка за дисање, није могућно човеку да опстане ни једну минуту.

Школске собе башиу зградама новијег датума нису довољно простране, те се у њима може, како где, више или мање, констатовати факат већег нагомилавања деце, него што би требало да буде према величини ваздушног простора у школским собама.

Ваздух у школс.им собаха квари се прво самим процесом дисања ученика — при чему, као што је то случај у опште где више лица заједнички живе, једно од другога краде и отима потребну количину ваздуха, кисеоника.

По Еризману доказано је да се у школским собама налази по 1% угљене киселине. а то значи да је ваздух десет пута више искварен него што у ошште. сме да буде.

Ну сем процеса дисања самих ученика, ваздух у учионицама кужи се и квари суседством других разних извора нечистоћа и гасова који нису за дисање· близином нужника, отвора каналских на улицама и у школским дворанама. У обзир ваља узети још и ону прашину и нечистоћу што у виду прашике