Učitelj

964 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

нити иста уз предвићења своја истиче него по који од њих педагошка начела у школи игнорише !

У колико сам ја могао оценити, за време кратког свог бављења у поменутој учит. школи, предавања оних ђака из т. зв. У разр. прашке учит. школе, била су слабија од предавања оних који су 4 год. учили ту школу. Ово напомињем нарочито зато, што се код нас чује и такво мишљење, да учитељска школа треба да приме ђаке из старијих разр. гимназије, па они у њој да пробаве само годину две. За стручну спрему боље је кад се у учит. школи проведе што више година, па макар се примали ђаци из нижих разреда гимназије, то у неколико и поме нути пример потврђује. |

У опште узев, рекао бих, да између спреме коју изнесу наши ђаци учит. школе, и оне коју изнесу ђаци чешких учит. школа, нема какве знатне разлике. Што пак многи чешки учитељи доцније имају боље спреме од наших, то долази од усавршавања, које долази после свршене школе, а на које учитеље с једне стране нагоне даљи испити и с друге опет мами их нато отворен пут за бољи положај у истој служби.

Испит способности — полаже се као што рекох, после 2 год. опет у учитељским школама, пред нарочитим комисијама. У комисије те одређују се професори учит. школа, школ, надзорници и старији одлични учитељи осн. и грађ. школа. Ја не стигох да одем на такав испит учитеља, него одох на испит учитељица. Учитеља-ца се беше пријавило доста те је комисија имала 5 секција, у свакој по 4 члана. У секцији, где ја уђох, беше 2 проф. један надзорник (пређе био је учитељ) и један управитељ осн. шк. Учитељица беше десетину: 4 одредише да полажу тога дана, а остале оставише за друге дане. Испит је почео у 4, сата и трајао је до 8 у вече. Сваки члан комисије пита из 2—3 предмета, а учитељице говоре око "/, сата из сваког предмета. За хо време добијају по 3 питања из сваког предмета.

Прво је проф. педагогије испитивао. Једно питање било је из педагогије, друго из методике, треће из администрације и уређења шк. Други члан комисије питао је из земљописа, исторује и чешког језика, трећи је питао из рачуна, геометрије, цртања и краснописа. Као што читаоци виде, то су предмети који се уче у учит. школи, и из којих св већ полагао испит зрелости по свршетку учит. школе. Но разлика је сад у том. што на овом испиту сва питања доводе у везу знање с оним како се то у осн.