Učitelj

ЦРТАЊЕ У основној школи 918

.

На тим празним странама деца треба да цртају и по неку ствар простијег облика, посматрајући саму ствар, да би се тиме што више оспособила за самостално цртање — с природе.

По себи се разуме, да ће скоро свака од тих слика бити доста невешто израђена, али у основној школи више се и не може тражити — „довољно је, да ученик уме с прегледа да тачно прецрта. Цртајући с прегледа: деца добијају самопоуздања у своје очи им руку, а то им отвара вољу за даљи рад, што је драгоцена добит за даље његово усавршавање. ·

Да би све ово учитељ могао радити, неопходно је нужно, да и сам буде ваљан цртач. Овде голе речи не помажу много. Једино што учитељ може то је: да пази да ученици чисто и полако раде. Успех зависи једино од ученика, а да неће он бити бог зна какви то се види из напомена напред изложених. Незгода је, кад се учитељу деси да му ученик каже, како он то уме боље нацртати, а то се десило једном, иначе одличном учитељу, кад је хтео неку ствар да нацрта на табли, да би је тиме боље објаснио. ·

Нека ми се не замери, што ћу овде поменути непажњу неких наставника спрам ове корисне вештине. Има их, који цртање и данас сматрају као кулук или дангубу, те — да би се само програм свршио — дају деци цртанке да цртају код својих кућа, наравно бев икаква надзора и упута. Ту се губи воља и пропадају дарови за ову вештину. Други опет почну цртати пред испит, па на неколико часова израде по неку страну или свеску и — то је све. Где | је овде веџбањег И овде су исте НП као и код оних, који дају деци да цртају код куће.

Кад ученици увиде труд свога учитеља и свој успех у цртању, ојачаће и њихова љубав спрам учитеља, а то је највећа добит за учитеља и драгоцено средство за даље дечје усавршавање.

Из досадашњег излагања види се велика важност цртања У: наставном и васпитном погледу, и с тога треба овај предмет почети предавити одмах у | раз. основне школе. Да би се, дакле, постигао успех у цртању у основној школи; нужно је сваки час цртања по распореду употребити за цртање; удесити цртанке по, напред изложеном начину, а треба воље и разумевања од стране учитеља и правилан метод учења (предавања).

Надзорници основних школа требало би више пажње да обрате овом предмету, а ве да — као неки — и не погледају. ученичке радове. То чини тен учитељ и ученици, особито ревноснији, губе вољу, кад виде, да се „господин ПЕЋ на те њихове радове и не осврће.