Učitelj

0 СТАЛНОМ ШКОЛСКОМ НАДЗОРУ 305

И ако нисмо од оних људи, који верују, да се памет

и знање у једној струци могу само доказати дипломом, ипак не увиђамо потребу, да се овим чланом прелазног наређења потире одредба, која је већ раније о квалификацијама изречена... Нама ће од прилике бити потребио око 20 надзорника. То је и сувише мален број да се не би могао попунити с квалификованим лицима. Ми имамо прилично људи, који су као учитељи или ђаци учитељске школе слушали педагошке науке на страни и сад служе као професори или предавачи по нашим средњим заводима. Имамо професора — и ако не велики број — који су положили испит из Филозофско-педагошке групе наука. На послетку, да се сва ова лица не би могла тргнути из средњих завода без осетне штете за саму наставу, или да их баш у довољној мери не буде, ми имамо доста спремних учитеља, који ће моћи достојно заузети положаје окружних надзорника. Тога ради желели бисмо, да цео 10. члан у прелазном наређењу, као непотребан отпадне. Чланом 7. овога пројекта одређује се: уда за главног надзорника основ. школа може бити постављен професор, који је као окружни надзорник провео најмање десет година. У прелазном наређењу пак не казује се ништа, с каквим ће се квалификацијама поставити главни надзорнико сад у почетку. Ово је јамачно случајна омашка, која је нехотице учињена, али коју такође треба исправити.

Да би каква установа могла донети користи које се од ње очекују, ваља да је изазове потреба самог друштва, а од не мање је важности и време у које се та установа уводи у живот. Признајући потребу сталног надзора, ми ипак мислимо да су данашње прилике веома неподесне за увођење ове установе. Политичке страсти, којима су распаљени скоро сви слојеви нашега друштва, тешко да ће оставити незаражену и ову установу и да је неће ставити у службу политици. Овој бојазни, извесно после неколико година неће бити места, а и наше Финансиско стање ваљда