Učitelj

ЗАБАВА И ПОУКА ; 321

различно и како. Тим путем казао сам о роди све, што ваља знати. Пропитивао сам децу и — добро беше. Питао сам и доцније онако "како методика налаже, и знало се добро. ·

Једнога дана у пролеће, ишетам с ђацима уз Лужнипу (реку) до Бабушнице. Седећи на пољани до бунара механског, опазим крај Лужнице, у једној мочарној ливади, јато крупних тица. Нешто као са свим случајно упитам: које смо тице до сада изучили. Они казаше.

— Џа би ли ви познали све те тицег% упитах их.

— Познали би! рекоше они у један глас.

— А какве су оне тице тамо

Сви поскочише и погледаше онамо у ливаду. Гледају и чисто не трепћу. Ваљда им „кроз главу пролећу“ све тице што смо учили.

— То је нека „нова“ тица, веле неки.

— Ову тицу нисмо учили, веле други несигурним гласом, а осмејкујући се. -

Овако тврђење значило је другим речима: ову тицу нисмо учили;, а ако смо учили, нисмо сигурни да речемо: то је та и та тица. Почеше и да погађају; али како ја не дадох никакав знак одобравања, сложише се у томе; да је то нека „нова“ тица, о којој ћу им сад причати.

— То је рода, рекох ја.

Сви се зачудише/ на ово, а неки начинише на се и крст рекав:

— Боже! Ко би помислио, да је то рода !

И ово наивно дечје изражавање треба одгонетати, и онда, нема сумње, изаћи ће од прилике: Боже! Ми, према гусци скројили смо роди са свам другојачи облик; а гле сад, каква је!.. Посматрасмо их још мало, јер се извише у вис, окретоше се неколико пута у кругу, а при том одмичући северу; за тим се све једна за другом, у косом реду, упутише на ту страну. Још једном, једва на дохвату ока нашег, окренуше кругом, па се изгубише. Деца посматраху с особитим интересом тај лет, а кад их нестаде објасних им оно њихово (родино) кружење и коси строј. Задовољна деца изненадном новошћу; задовољан и ја овом неочекиваном приликом за наставу — кренусмо се натраг, у школу.

ж

У Лужници се рода никад не задржава, сигурно због висине. Једва ако који пут прејезди на путу за топлије крајеве наше краљевине; па и то је ретко, нема сумње, опет због брда, висине. При предавању о овој тици. у недостатку огледа, слике у боји или без боје (а цртање учитељево и препарате да не спомињем, јер прво се