Učitelj

992. КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

у

не уме а друго се нема), мора се употребити поређење сличном и познатом животињом. То је педагошко правило, правило из начела очигледности. У строжијем смислу ово је правило једна илузија, коју васпитач мора сматрати као нужно зло. И поред све добре воље да се деци што јасније престави непознати предмет помоћу познатог, јесте само жеља! Упозоре се деца на познату им животињу (у горњем случају) па се онда додаје и одузима а ово а оно одње, и слика је нове животиње готова! Да; али ни два ђака немају једнаку слику, него сваки, према моћи своје Фантазије, створио је себи слику, које опет скупа није ни једна слика оне животиње, која треба да буде. То је истина, и то је без разлике сваки приметио сам собом, ако нигде, а оно учећи земљопис о појединим (невиђеним) местима, које је доцније видео. За то, нек се иредаје, наставља нако се у даним прилинама може. али да се сваки згодан случај употреби на то, да деца добијају што је могуће стварније појмове. Наставно правило: „поређење са сличним и познатијим“, нека не заноси васпитача и поред најлешших ђачких одговора, јер то може бити гола илмјзија ! Дим. Д. Поповић

учитељ.

=== е:е-. ·

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

и

А). РЕФЕРАТ 0 КЊИГАМА.

Летопис Матице Српеке. — уређује Милан Савић. Књига 188., за 200. 1896. свеска %. — Пови Сад, 1896. стр. 192. Цена 70 новч. ауст. вред.

Знамо сви и није потребно ни казивати, али опет да напоменемо: српски је народ у таквом положају, да само удружен и уједињен може опстати. Ако и даље остане овако распарчан на неколико страна, као што је данас, пропаст му је извесна. Уједињење нашег племена неопходни је услов опстанка и напредка нашег.

Али пре политичког морамо створити књижевно и просветно јединство. Па како то да учинимог Шта треба да радимо

Много је начина — овде да споменемо један. Као што се издања на пр. Српске Књижевне Задруге растурају и читају не само по Србији, већ и по осталим српским крајевима, исто тако и „Летопис“. Матице Српске не треба да је ограничен само на онострано